Anhörig: Vårdpersonal skrämde bort allvarligt sjuk papperslös

Enligt en anmälan till Socialstyrelsen hotade personalen på en vårdavdelning på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge med polis när en papperslös inte visade legitimation. Anmälan är gjord av en sjuksköterska på Röda korsets vårdfömedling för papperslösa i Stockholm.

Enligt anmälan hänvisade Röda korsets vårdförmedling för papperslösa i Stockholm en 72-årig kvinna med bröstsmärtor till akuten.  På Karolinska i Huddinge beslutade läkare på akuten att kvinnan skulle läggas in för observation av hjärtat med regelbunden blodprovtagning och hjärtövervakning.

Hotade ringa polisen

Dottern har berättat följande för personalen på Röda korsets vårdfömedling:

När patienten kommer  upp till avelningen  blir det diskussion om betalningen. Patienten talar inte svenska och har ingen legitimation. Vårdpersonalen kräver då dottern på legitimation och hotar med att ringa polisen om hon inte visar den.  Dessutom förklarar personalen  att vårdkostnaden kan komma att kosta patienten tiotusentals kronor.

Både patienten och dottern blir rädda och lämnar sjukhuset.

Dagen efter tar Röda korsets vårdförmedling kontakt med kliniken och kvinnan tas emot på en annan vårdavdelning.

– Urtrist, det låter som om man har gått tvärs emot de riktlinjer vi har haft i flera år och gjort alla fel. Eftersom patienten redan hade kommit upp till avdelningen låter det mer som en attitydfråga än som kunskapsbrist.  I så fall är det mycket allvarligt, det säger Peter Rönnerfalk, chefläkare i Stockholms läns landsting.

Redan för några år sedan kom chefläkargruppen i landstinget överens om riktlinjer för vården av papperslösa. Enligt Peter Rönnerfalk blir det numera sällan några problem i mötet mellan personal och patient.

Tuffa diskussioner

Det är en uppfattning man inte delar på Röda korsets vårdförmedling, som anmälde fallet till Socialstyrelsen.

– Vi hamnar ofta i tuffa diskussioner med vårdpersonalen. Men nu blev vi så extremt upprörda över det bristande bemötandet att vi inte kunde låta bli att anmäla, säger sjuksköterskan Charlotta Arvidsson på vårdförmedlingen.

Både hon och kollegan Hannah Pettersson, som skrev anmälan, konstaterar att det är vanligt med missförstånd.

– För två veckor sedan nekades ett barn operation av näsan i Södertälje, trots att beslutet om vård till barn har funnit sedan år 2000, berättar Hannah Pettersson.

Vill se statistik

Chefläkare Peter Rönnerfalk vill inte tro att det är så illa utan vill gärna se  statistik först innan han utalar sig.

– Men precis som alla andra riktlinjer ska också de här tas upp regelbundet på arbetsplatsträffarna. Det jag kan ta på mig är att vi inte har pumpat ut den här informationen regelbundet. Med vår personalomsättning i landstinget skulle det behöva göras två gånger om året, säger han.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida