Norsk student utreds efter oetiskt yttrande

”Jag tycker att barn med funktionshinder bör avlivas fortast möjligt.” Den åsikten förde en norsk sjuksköterskestudent fram anonymt i en skriftlig utvärdering strax innan hon tog sin examen i våras. Det norska rådet för sjuksköterskeetik anser att skolan bör förhindra att studenten får legitimation.

Strax före skolavslutningen hölls en temadag om habilitering av barn för en av avgångsklasserna på högskolan. Vid den skriftliga utvärderingen av temadagen skrev sjuksköterskestudenten en egen handskriven kommentar:

” Jeg synes at barn med funksjonshemminger bør avlives fortest mulig, hvis det er umulig å gjøre dem friske og nyttige for samfunnet. For tusen år siden eksisterte et begrep «utburdent barn». Samfunnet kunne fort og enkelt kvitte seg med de som «sugde» ressurser uten å gi noe nyttig tilbake. Hvorfor bør vi nå akseptere en svak og fremmed for europeere kristen moral hvor alle skal få lov til å leve?”

Högskolan där studenten studerade har vänt sig till det norska rådet för sjuksköterskeetik. Rådet anser att studentens uttalande om handikappade barn är oförenligt med sjuksköterskornas grundsyn och att risken är stor att studenten kan komma att skapa ovärdiga förhållanden för patienter i sin yrkesutövning.

Problemet är att studenten lämnat in sin utvärdering anonymt. Men rådet för sjuksköterskeetik anser att studentens uttalande är så pass graverande att löftet om anonymitet bör brytas.

Om sjuksköterskan lyckats få ut sin legitimation eller inte är oklart.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida