Facketförändras.nu ska intressera unga för facket
I kväll öppnas den nya hemsidan Facketförändras.nu på Internet samtidigt som tre reklamfilmer börjar visas på fyra reklamtvkanaler.
Hemsidan är ett samarbetsprojekt mellan alla medlemsförbund i TCO. Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund förklarar syftet:
– Vi vill utveckla en dialog med medlemmarna och med dem som inte är med i något fackförbund. Därför gör vi det här tillsammans, alla förbunden i TCO.
Hon tycker att det finns skäl för fackföreningsrörelsen att vara självkritisk när det gäller arbetsformer och vad man ägnat sin kraft åt.
– Det har varit för mycket fokus på hur vi ska sköta den interna demokratin i våra föreningar och för lite på ”meningen med föreningen”, ideologin bakom fackföreningarna.
Hon menar att det är ett långsiktigt arbete att övertyga fler om att det är bra att vara med i något fackförbund. Om fackföreningsmedlemmarna blir för få är det svårt att slå vakt om den svenska modellen.
100 000 samtal inspirerade
Initiativet till den gemensamma satsningen togs av Tjänstemannaförbundet HTF tidigt i våras. De hade tagit emot 100 000 telefonsamtal på några veckor i samband med att a-kasseavgiften höjdes. Samtalen handlade ofta om medlemskapet – i a-kassan eller i förbundet eller både och.
– Resultatet blev trots allt att de flesta stannade kvar, berättade Cecilia Fahlberg från HTF på dagens presskonferens.
Men samtidigt såg de en långsiktig trend mot ett minskande medlemstal och tyckte att det var viktigt att försöka bryta den.
Resultatet presenteras alltså i dag.
”Ge en ny bild av facket”
Målet med den nya hemsidan och reklamfilmerna – som kommer att följas av flera – är att framför allt yngre yrkesarbetande ska få en ny bild av facket. SKTF:s ordförande Eva Nordmark:
– Vi ska gå från att vara företrädare till att vara coacher. Många ser inte kraften i det gemensamma arbetet för att utveckla individen, sa hon och ville etablera en ny devis: ”Tillsammans är jag stark”.
De tre reklamfilmerna behandlar temana föräldraledighet, valfrihet och identitet. De är mellan en halv minut och 45 sekunder långa.
Kampanjbudgeten för i år är 20 miljoner kronor, vilket motsvara 20 kronor per medlem i TCO-förbunden. Tanken är att kampanjen ska fortsätta också nästa år och förmodligen ännu längre.
Adressen till den nya hemsidan är www.facketförändras.nu