Facketförändras.nu ska locka nya medlemmar

Webbsida och tv-reklam. Det ska höja intresset för att gå med i facket.

30 november 2007

Facketförändras.nu öppnades i början av november. Samtidigt började tre reklamfilmer visas på fyra reklamtvkanaler. Det är ett samarbetsprojekt mellan alla medlemsförbund i tco. Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund förklarar syftet:

– Vi vill utveckla en dialog med medlemmarna och med dem som inte är med i något fackförbund. Därför gör vi det här tillsammans, alla förbunden i tco.

Det är ett långsiktigt arbete att övertyga fler om att det är bra att vara med i något fackförbund. Om fackföreningsmedlemmarna blir för få är det svårt att slå vakt om den svenska modellen.

Initiativet till den gemensamma satsningen togs av Tjänstemannaförbundet htf tidigt i våras. Kampanjbudgeten för i år är 20 miljoner kronor, vilket motsvarar 20 kronor per medlem i tco-förbunden.

Tanken är att kampanjen ska fortsätta också nästa år och förmodligen ännu längre.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida