Reklamfilm ska få norrländska män att äta mer grönsaker

Reklamfilm ska få norrländska män att äta mer grönsaker
TV-reklamen som ska locka män att äta mer grönsaker och frukt. Foto: Manic Motion

Tv-reklam med kända musiker och grönsaksregn på basketmatch. Norrlandslänen tar till nya grepp för att få män att äta mer frukt och grönsaker.

Nej, det är inte många män som når upp till den rekommenderade dagliga mängden frukt och grönsaker på 500 gram. Och i Norrland är det allra sämst ställt. Bara tre procent av männen uppger att de äter den mängden.

Nu satsar landstingen i norr på annorlunda kampanjer för att männen ska få upp ögonen för frukt och grönt.

De närmaste veckorna blir det reklamkampanjer i TV4 där sångaren Mikael ”Mojo” Nilsson och trummisen i Marmeladorkestern och Hoven Droven, Björn Höglund, eggar sina medbröder att äta mer grönsaker och frukt.

Radioreklam, tävlingar och kampanjer i mataffärer är andra inslag och när Jämtland basket möter Sundsvall Dragons den 28 december kommer mängder av frukt och grönsaker att delas ut till åskådarna.

– Vi vill att de ska få se och känna på hur mycket dagsbehovet är. Många tror att 500 gram är oöverstigligt mycket, men det är det faktiskt inte, säger Elisabeth Strömblad, dietist och samordnare för projektet i Jämtland.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida