Senaste forskningsresultaten om livsstil och hälsa samlade på ett ställe

Senaste forskningsresultaten om livsstil och hälsa samlade på ett ställe
Små förändringar av levnadsvanorna gör stor skillnad, konstaterar professor Maj -Lis Hellénius, på Karolinska institutet I Stockholm. Cykel är bättre än bil. Arkivbild: Colourbox

En uppdaterad version av webbverktyget Sundkurs finns nu med de allra senaste forskningsresultaten om livsstil och hälsa. Här kommer du åt evidensbaserad kunskap om hur man kan minska risken för stora folkhälsoproblem som hjärt-kärlsjukdom, cancer, diabetes och demens.

Den uppdaterade versionen tar till exempel upp hur viktigt det är att inte sitta stilla för mycket och att vi ofta får i oss för lite D-vitamin.

I videoföreläsningar, animeringar, diagram, texter och bilder behandlas fysisk aktivitet, mat och alkohol, nikotin och stress och hur man kan ändra en dålig vana. Det går också att prenumerera på en mejlcoach och varje vecka få konkreta tips.

Sundkurs vänder sig till alla som vill leva sundare och må bättre, men framför allt till personer som redan har drabbats av hjärt-kärlsjukdom eller som riskerar att drabbas.

Det är gratis för privatpersoner och sedan den första versionen lanserades 2009 har 35 000 personer besökt hemsidan.

Webbverktyget är en del av Karolinska institutets uppdragsutbildning, framtaget av Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention och överläkare på livsstilsmottagningen vid hjärtkliniken på Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.

Sidan finansieras av Hjärt-Lungfonden.

Professor Mai-Lis Hellénius fem tips för sunda vanor

  • Ta varje tillfälle i akt att röra på dig i vardagen. Välj trapporna i stället för hissen så ofta du kan. Cykla eller gå i stället för att ta bilen.
  • Om du sitter mycket på jobbet eller hemma, lägg in en minuts bensträckare en gång i halvtimmen.
  • Var kvalitetsmedveten när du väljer fett genom att prioritera omättat fett som olja framför mättat fett som smör.
  • Minska stressen och ge dig regelbunden tid för vila och avkoppling.
  • Undvik nikotinet som finns i både cigaretter och snus.

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida