Öppet brev till regeringen om vård till papperslösa

Ge utredningen om vård till gömda i uppdrag att utreda hur papperslösa och asylsökande ska få vård på lika villkor som övriga invånare. Det uppmanar organisationerna bakom Rätt till vård-initiativet i ett öppet brev till regeringen. Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund är en av 13 undertecknare.

I ett öppet brev, som är publicerat i dagens Svenska Dagbladet, skriver nätverket att de förväntar sig att utredningsdirektiven tar fasta på kritiken från FN:s särskilda rapportör för rätten till hälsa, Paul Hunt. Han har flera gånger framfört att utsatta och marginaliserade grupper som papperslösa och asylsökande inte får rätten till hälsa tillgodosedd i Sverige.

”Vi bakom Rätt till Vård-iniativet bidrar gärna med de unika kunskaper och erfarenheter inom området som vi besitter”, skriver nätverket i sitt öppna brev.

En lagstiftning som särbehandlar eller utestänger vissa grupper är inte förenlig med grundläggande mänskliga rättigheter om lika värde och icke-diskriminering, fortsätter brevskrivarna. Det är inte värdigt ett solidariskt och demokratiskt samhälle som det svenska att begränsa utsatta människors rätt till hälso- och sjukvård.

Strider mot Barnkonventionen

De konstaterar att med dagens reglering är inte ens alla barn i Sverige garanterade hälso- och sjukvård. Till exempel papperslösa barn som inte tidigare har varit asylsökande. Det strider mot Barnkonventionens krav på att rätten till hälso- och sjukvård skall omfatta alla barn utan åtskillnad.

Brevskrivarna påpekar också att särbehandlingen av papperslösa och asylsökande strider mot sjukvårdspersonalens yrkesetiska grundregler och innebär att svensk hälso- och sjukvårdspersonal utsätts för ett orimligt dilemma när de tvingas frångå principen att ge vård utifrån behov.

Adress till Rätt till vård-initiativet: www.vardforpapperslosa.se

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida