Blodgivare värvas genom sociala medier

Blodgivare värvas genom sociala medier
Blodcentralen i Skåne tar bland annat hjälp av Spotify för att hitta unga nya blodgivare.

Blodcentralen i Skåne tar nu hjälp av sociala medier för att hitta nya blodgivare.

20 januari 2012

– Vi måste prova nya vägar för att nå ungdomarna, säger Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare vid Blodcentralen Skåne.

De flesta som anmäler sig som blodgivare är 18-30 år. Därför satsar nu blodcentralen på att under tre veckor annonsera på Facebook, Spotify och olika bloggar. Annonserna exponeras bara för åldersgruppen 18-30 år som består av över 200 000 personer i Skåne.

Den aktiva blodgivarkåren skulle behövt bestå av 4 000 fler givare förra året för att klara Skånes ökande blodbehov. Situationen har klarats genom hjälp från framför allt kringliggande landsting.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida