Så får vårdpersonal i Stockholm använda sociala medier
En sjuksköterska bloggade om en dödssjuk patient. En undersköterska lade ut operationsbilder på Facebook. Svenska arbetsgivare brottas med hur övertramp kan undvikas. Nu har landstinget i Stockholm satsat 300 000 kronor på att ta fram egna riktlinjer.
Möjligheten att blogga, göra inlägg på Facebook och andra hemsidor har skapat helt nya problem för arbetsgivarna. Frågan är var gränsen går, vad man som offentliganställd egentligen får göra.
I våras tog arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, fram en checklista för hur sociala medier kan användas. Men den var ganska övergripande som till exempel hur dokumentationen ska gå till och att man ska skilja på vad som är offentligt och privat.
Landstingen tar fram egna dokument
Flera landsting håller därför på att ta fram egna riktlinjer för att vägleda sina medarbetare. Stockholms läns landsting är en av pionjärerna och nyligen blev ett dokument klart. Här poängteras att de sociala medierna är ytterligare en kommunikationskanal och att de lagar, regler och policydokument som redan finns även gäller här, till exempel sekretesslagen.
Öppenhet och trovärdighet understryks, samtidigt som landstinget höjer ett varnande finger:
”Det finns en risk för att de sociala mediernas särart av snabbhet, lättillgänglighet och lägre grad av kontroll av hur budskap sprids snarare sänker förtroendet för oss och skadar den enskilde individen, såväl patienter som medarbetare.”
Därför ska man inte bara fråga sig vad som är lagligt, utan också var som är lämpligt.
Ur riktlinjerna:
- Människor kan fara illa om det sprids kränkande uppgifter om dem. I de snabba, vidöppna och personliga sociala medierna är denna risk större än via andra kanaler.
- Varje insats ska ha en redaktör eller moderator som tar ansvar för vägledning och innehåll.
- Det måste finnas tillräckligt mycket personal för att se till att risken för överträdelser minimeras.
- Det är cheferna i linjen som avgör vilka kommunikationskanaler och verktyg som respektive medarbetare ska ha tillgång till och hur de ska användas.
Kostnaden för att ta fram och implementera riktlinjerna beräknas till
300 000 kronor.