Uppskattat försök med influensainformation på Facebook

Stockholms försök med att informera om svininfluensan på Facebook nådde inte så många. Men invånarna uppskattade det, särskilt de yngre.
För ett år sedan började Vårdguiden, som drivs av Stockholms läns landsting, informera om svininfluensan på Facebook. I början anslöt sig 1000 nya personer varje månad, sedan klingade det av och i dag har hemsidan knappt 4000 så kallade fans.
Här informerades invånarna om allt från vart de kunde vaccinera sig till vad som gällde för barn. Webbredaktionen svarade också på frågor i samarbete med landstingets presschef och smittskyddsläkare.
Utvärderingen visar att Facebooksidan nådde ganska få jämfört med hur många som använder Vårdguidens vanliga hemsida. Men försöket var uppskattat och fångade unga människor, en målgrupp som annars är svår att nå.
De som besökte sidan gillade att det fanns en offentlig, trovärdig aktör med på Internet som både kunde ge korrekt information och bemöta argument. Särskilt som både Facebook och övriga Internet vid den här tiden svämmade över av vaccinmotståndare och diverse konspirationsteorier.
Het debatt
En farhåga var att debatten skulle spåra ur. Men det var ganska få som skrev olämpliga kommentarer på Vårdguidens Facebooksida och de rensades bort av webbredaktionen.
– Överhuvudtaget var debatten till stor del självsanerande. Om någon skrev något heltokigt kom det genast fyra, fem motargument, säger Linda Eriksson, webbredaktör på Vårdguiden.
I morse presenterade hon resultatet av Facebookkampanjen på ett seminarium om sjukvården och de sociala medierna.
Facebook är inte lösningen på allt
Tanken var att kampanjen skulle bidra till landstingets mål om att 80 procent av invånarna skulle vaccinera sig. Vårdguiden vet inte hur mycket Facebooksidan bidrog till det, men menar att de måste finnas med där folket finns.
– Vår utvärdering visar att det finns en stor potential. När man för en dialog ökar chansen att människor tar till sig kunskapen. Samtidigt ska man vara ödmjuk inför att sociala medier inte löser allt och i morgon kan det vara något helt nytt som gäller, säger Kim Nordlander, enhetschef på Vårdguiden.
Bloggen floppade
Däremot blev Vårdguidens bloggsatsning kallad ”Svinbloggen” en flopp även om många medier uppmärksammade den. Sju personer, allt från läkarstudenter till stå upp-komiker, bloggade personligt om sina tankar och åsikter. Vårdguiden har dock inte lagt ner idén utan diskuterar att starta andra bloggar, till exempel om graviditet.