”Brandkårsutryckning” ska krympa klagomålshögen på Socialstyrelsen

”Brandkårsutryckning” ska krympa klagomålshögen på Socialstyrelsen
Inom nio månader ska högen av patienters klagomål mot vården som nu växer hos Socialstyrelsen ha arbetats bort, lovar enhetschefen Per Anders Sunesson. Foto: Lars Nyman

Nu får 60 personer släppa sina vanliga arbetsuppgifter för att beta av de över 6 000 ärenden som kommit till enheten för enskildas klagomål sedan årsskiftet.

Den växande högen ärenden på Socialstyrelsens nyinrättade enhet för enskildas klagomål får nu myndigheten att akut organisera om sitt arbete, uppger nyhetsbyrån TT.  Sju team får dela upp de över 6000 ärendena mellan sig.

Målet är att den sista juni inte ha något ärende som är äldre än sex månader.  

Det var vid årsskiftet som Socialstyrelsen tog över klagomålsfunktionen från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, och inrättade enheten för enskildas klagomål.

Att klagomålshögen bara vuxit beror dels på att färre handläggare än väntat flyttade med från HSAN då Socialstyrelsen tog över klagomålshanteringen, dels på att nyrekryteringen av handläggare har gått dåligt, förklarar Per Anders Sunesson, enhetschef på Socialstyrelsen, för TT.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida