Nya kostråd ger större valmöjligheter för personer med diabetes

Nya kostråd ger större valmöjligheter för personer med diabetes
De olika råden skiljer sig sinsemellan, men frukt och grönsaker är viktiga ingredienser i alla. Arkivbild: Colourbox

Det är helt okej att undvika fett — men det går också bra att minska på kolhydraterna i stället. Nu kommer Socialstyrelsen med nya kostråd för personer med diabetes. Fyra olika alternativ erbjuds, men extrem lågkolhydratkost som LCHF finns inte med.

6 december 2011

Atkinsdieten och LCHF (low carb high fat) är två dieter som blivit allt vanligare att pröva bland diabetiker. De bygger båda på ett extremt lågt intag av kolhydrater, i stället ska man äta mer protein och fett. Men den typen av diet finns inte med bland Socialstyrelsens nya kostråd för personer med diabetes.

– Vi saknar fortfarande ett tillräckligt vetenskapligt underlag för effekterna av en extrem lågkolhydratkost, säger Christian Berne, professor och överläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala, en av Socialstyrelsens experter.

I stället ger de nya kostråden fyra andra alternativ:

  1. Traditionell diabeteskost. Baserad på de svenska näringsrekommendationerna (SNR). Dagligt intag av 500 gram frukt och grönsaker, fisk två till tre gånger i veckan, flytande margarin eller olja till matlagningen, fullkornsvarianter av bröd, flingor, gryn, pasta och ris, mestadels nyckelhålsmärkta livsmedel och måttlig alkoholkonsumtion.
  2. Måttlig lågkolhydratkost. Kosten utgörs av kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, baljväxter och vegetabiliska proteiner samt fett från olivolja och smör. Kosten innehåller bland annat mindre socker, bröd, flingor, potatis, rotfrukter och ris än traditionell diabeteskost.
  3. Medelhavskost. Rikligt med frukt, baljväxter och grönt samt fisk och sparsamt med rött kött. Intaget av enkelomättade fetter från olivolja och nötter är stort. Kosten innehåller bland annat mindre socker, bröd, flingor, rotfrukter och ris än traditionell diabeteskost.
  4. Traditionell diabeteskost med lågt GI (glykemiskt index). Rikligt med bönor, linser, pasta, klibbfritt ris, korngryn och bulgur. Brödet innehåller hela korn och lösliga fibrer. Inslaget av grönsaker och frukt med lågt glykemiskt index (äpple, apelsin och päron) är stort. I övrigt är kosten densamma som traditionell diabeteskost.

För alla dessa fyra alternativ finns det vetenskapligt stöd, enligt Socialstyrelsen.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida