I Danmark ordinerar sjuksköterskor morfin

31 augusti 2007

På mag-tarmkirurgiska mottagningen på Bispebjerg hospital i Danmark får sjuksköterskorna sedan ett drygt år på eget bevåg ge morfin till patienter med akuta buksmärtor. Än så länge får de bara ge en engångsdos utan att först ha fått det ordinerat av läkare. En arbetsgrupp utreder nu om de inte ska få ge morfin flera gånger.

Tidigare kunde nyinlagda patienter med buksmärtor få vänta i timmar innan en doktor som kunde ordinera smärtstillande dök upp på avdelningen.
Källa: Sygeplejersken 2007;15:32-33.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida