Tryggare med medicinen efter samtal

Läkemedelsinformation från sjuksköterskor gjorde att patienterna kände styrka, trygghet och motivation att ta sina mediciner. ??

Sjuksköterskorna och doktoranderna Ingrid Larsson och Susann Arvidsson vid Spenshults reumatikersjukhus och Hälsohögskolan i Jönköping har djupintervjuat 15 patienter med reumatisk sjukdom som var inneliggande vid sjukhuset. De kan visa att läkemedelsinformationen som sjuksköterskorna förmedlade gjorde stor nytta.?

– Informationen från sjuksköterskorna gav patienterna en trygghet och styrka att gå vidare och söka sig fram själva. De kände sig också mer motiverade att ta sina läkemedel, säger Ingrid Larsson.?

Resultatet stödjer tidigare studier som har visat att patienter som får bra information är mera följsamma till sin läkemedelsbehandling.?

Något som bidrog starkt till patienternas positiva upplevelse var att sjuksköterskorna fanns till hands och det gick lätt att fråga dem om medicinerna. Detta är en signal som vården bör ta till sig, även öppenvården, menar Ingrid Larsson.?

– Patienterna tycker att tillgängligheten är viktig och då är det kanske något som vi får bli bättre på. Kanske bör vi erbjuda oss att ringa upp patienter i öppenvården några dagar efter besöket, säger hon.?

Läs mer: Musculo-skeletal Care (2009), doi:10.1002/msc.164.?

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida