Vill ha recept med endast substansnamn

1 juni 2007

Landets läkemedelskommittéer har beslutat att föreslå en lagändring som gör det möjligt även för svenska receptförskrivare att enbart skriva substansnamnet på receptet, vilket är fallet i de flesta andra europeiska länder. På så sätt hoppas kommittéerna att särskilt äldre patienter ska slippa utsättas för risken att ta dubbel dos av läkemedel som de hämtat ut flera gånger och som på grund av utbytesreglerna bytt namn mellan de olika uttagen.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida