Ledarskap

Så skapar de familjär stämning på prisade vårdcentralen: ”Vi vinner på tillgängligheten”

Så skapar de familjär stämning på prisade vårdcentralen: ”Vi vinner på tillgängligheten”
Distriktssköterskan Annika Uvebrant undersöker Siw Johnssons ben. Det svårläkta såret från i julas läker bra, men nya svullnader upptäcks på ena foten. Foto: Per Bengtsson

Alla patienter över 75 år har en fast sjuksköterskekontakt och väntetiden för att träffa läkare är näst intill obefintlig. För andra året i rad har Båstad Bjäre Läkarpraktik utsetts till årets bästa vårdcentral i Skåne. ”Det är bland annat tillgängligheten vi vinner på”, säger den nytillträdda verksamhetschefen och sjuksköterskan Ulrika Söderman.

Peter Nielsen är en riktig stammis på vårdcentralen i skånska Grevie. Två dagar i veckan kommer han hit och lägger om såret i vänsterögat, som opererades bort i samband med en cancerbehandling för cirka tio år sedan.

– Jag behöver inte anmäla mig i receptionen, jag bara vinkar och går förbi. Alla känner mig här, säger han.

Distriktssköterskan Christina Larsdotter lägger om ett sår på Peter Nielsens öga. Foto: Per Bengtsson.
Distriktssköterskan Christina Larsdotters arbetsdagar är tvådelade. På förmiddagarna träffar hon patienter som Peter Nielsen och på eftermiddagarna har hon diabetesmottagning. Foto: Per Bengtsson.

Den här morgonen träffar han distriktssköterskan Christina Larsdotter i ett av de många mottagningsrummen.

– Det blir alltid lite terapisamtal och prat om hur trädgårdsarbetet går. Vi ses så ofta så vi kan inte bara snacka om ögat, säger Peter Nielsen.

Siw Johnsson har också kommit för att titta till ett sår. Det uppstod i julas. Kryckan föll på smalbenet när hon stängde garageporten hemma i Förslöv, några kilometer bort. Nu konstaterar distriktssköterskan Annika Uvebrant att läkningen går åt rätt håll. Men båda oroas av nya svullnader på ena foten.

– Det här tycker jag att Torbjörn ska titta på. Jag hämtar honom, säger Annika Uvebrant.

Torbjörn Lindqvist är en av de tre läkarna som driver vårdcentralen, och anledningen till att Siw Johnsson och hennes make listade sig här. Hon har haft samma läkarkontakt i över 20 år och följt efter när ”doktorn” bytt arbetsplats.

Toppnoteringar i patientenkäten

Siw Johnsson och Peter Nielsen är inte ensamma om att uppskatta den närmast familjära stämningen på Båstad Bjäre Läkarpraktik. För andra året i rad utsågs den nyligen till bästa vårdcentral i Skåne. Toppnoteringar i nationella patientenkäten och goda resultat kopplat till kvalitetsindikatorer inom Hälsoval Skåne, som gör det möjligt för invånarna att lista sig hos valfri primärvårdgivare, är några av anledningarna. I motiveringen står också att ”man arbetar aktivt med god kontinuitet över tid och en personcentrerad nära vård”.

– Priset betyder jättemycket och visar på att vi är på rätt håll, att vi har välfungerande arbetssätt. Efter att vi fick pris förra året märkte vi en liten tillströmning av patienter, säger Ulrika Söderman som är sjuksköterska och nytillträdd verksamhetschef.

Bjärehalvön finns tre vårdcentraler: En i centralorten Båstad som drivs av Capio, en i regional regi i Förslöv och så den här i Grevie, som tillhör Praktikertjänst. Fram till 2018 var det en filial till Båstad Bjäre Läkarpraktik inne i Båstad, men när antalet läkare minskade från fem till tre koncentrerades verksamheten till Grevie.

– Att vi numera är på ett ställe ökar gemenskapen bland oss som jobbar här. Det är också bra för patienterna med tre vårdcentraler som ligger utspridda. Jag upplever ingen konkurrens mellan oss, snarare kan vi samarbeta och hjälpa varandra. Om vi saknar utrustning, till exempel rör för provtagning, så händer det att vi lånar från Förslöv, säger Ulrika Söderman.

Sjuksköterskan Ulrika Söderman, verksamhetschef på Båstad-Bjäre Läkarpraktik. Foto: Per Bengtsson.
Sjuksköterskan och verksamhetschefen Ulrika Söderman vill att dörren ska stå öppen både för patienter och medarbetare. Foto: Per Bengtsson.

Sköter alla årskontroller

Kommunen har 16 000 invånare och målet för Båstad Bjäre Läkarpraktik är att ha cirka 5 000 listade patienter. Alla utlovas en fast läkarkontakt, vilket varit affärsidén sedan starten 2009. Dessutom har de över 75 år en fast sjuksköterskekontakt.

Sjuksköterskorna ansvarar för årliga kontroller av flera patientgrupper med kroniska sjukdomar, som diabetes, astma/KOL, hypertoni, hjärtsvikt, förmaksflimmer och demens. Detta är en av framgångsfaktorerna för patientnöjdheten, tror Ulrika Söderman.

– Sjuksköterskorna tar också alla infektioner, men kan alltid knacka på hos läkaren om det behövs. Många av våra arbetssätt har vuxit fram, och är resultatet av tillit mellan professionerna. Förut skötte läkarna till exempel alla årskontroller. Det här ger en bättre kontinuitet men läkarna följer fortfarande upp alla provsvar.

Som verksamhetschef värnar hon tillgängligheten, både externt och internt.

– Det är bland annat den vi vinner på. Vi ser patienten, lyssnar och gör en bedömning. Vi svarar i telefon hela dagarna och har vi inga akuttider kvar i dag kan du få en imorgon i stället, om det går att vänta. Och vi skickar aldrig hem någon patient som är hos oss sjuksköterskor för att ge en läkartid dagen efter. Vi hämtar ansvarig läkare för en konsultation.

Strävar efter öppet arbetsklimat

För Ulrika Söderman är låg personalomsättning avgörande för att upprätthålla den berömda kontinuiteten.

– Hade det varit många som slutade skulle vi ju inte få den sammanhållning som vi har i dag. Vi strävar efter ett öppet arbetsklimat. Varje morgon har vi ett kort möte där vi stämmer av och fångar upp saker som behöver diskuteras.

Ulrika Södermans målsättning är att jobba femtio procent kliniskt även som verksamhetschef.

– Jag vill inte tappa patientkontakten och närheten till kollegorna. Som chef ska jag vara en del av det vardagliga arbetet, samtidigt som min dörr alltid står öppen när jag sitter på kontoret.

Ska satsa på information om livsstil

Även om alla kvalitetsmarkörer pekar uppåt just nu så finns det förbättringsarbete att utföra, menar hon.

– Vi tittar noga igenom patientenkäterna tillsammans med hela personalgruppen för att se vad vi kan utveckla. Framöver kommer vi att arbeta mer med information kring livsstilsfaktorer som alkohol, motion, kost och rökning. Det kan hamna i skymundan om patienten inte söker för någon åkomma som relaterar till det. Ska man lägga om ett sår kan det kännas långsökt att informera om alkohol, men det är något vi framöver ska bli bättre på. Man kan alltid så ett frö som man vattnar efter hand, säger Ulrika Söderman.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida