3 röster om sömn vid skiftarbete

3 december 2019
Pernilla Nordenryd.

CHEFEN: Inte bra att jobba dagpass efter kväll

— Det är bra att få kunskap och bli medveten. Jag tycker det är viktigt att vi pratar om hur vi ska ta hand om oss själva med mat, sömn och träning, säger Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef vid neurologiska kliniken på Universitetssjukhuset i Linköping.

Hon har sett till att medarbetarna har gått den e-utbildning som Region Östergötland, tillsammans med Kronoberg och Sörmland, tagit fram för dem som arbetar skift.

— Som chef försöker jag göra individuella anpassningar eftersom det är så olika vad var och en behöver. Men jag tycker inte att det är bra att lägga dagpass efter att man arbetat kväll. När det kommer nya sjuksköterskor försöker jag få dem att prova att lägga renodlade dagveckor och kvällsveckor för att de ska få bättre sömn, säger Pernilla Nordenryd.

 

Anna Dahlgren.

FORSKAREN: Problemen går att förebygga

En forskargrupp vid Karolinska institutet har tagit fram ett återhämtningsprogram som ges till nya sjuksköterskor på flera sjukhus.

— Det är ett preventivt program, något man gör innan man får sömnproblem. De får lära sig vad som styr sömnen och hur de kan skapa så bra sömnmönster som möjligt vid skiftarbete. Annat som tas upp är pauser, hur man avslutar arbetsdagen på bästa sätt och hur man återhämtar sig, säger psykologen Anna Dahlgren som är en av forskarna bakom programmet.

En av de saker som lärs ut är nedvarvningsrutiner (se faktaruta).

Utvärderingarna hittills tyder på att de som gått programmet är nöjda och har mindre sömnproblem. De flesta hade provat något av det de lärt sig.

 

Peter Blom. Foto: Maria Ejd

FACKET: Viktigt tänka på dygnsvilan

I nattavtalet från 2016 fick Vårdförbundet igenom kortare arbetstid för dem som arbetar natt och skift. Vårdförbundet och SKL har också en gemensam avsiktsförklaring om vad som krävs för en hälsosam arbetstidsförläggning, bland annat om hur behovet av dygns- och veckovila tillgodoses.

För att få tillräckligt med sömn och återhämtning krävs minst elva timmar mellan arbetspassen, anser Vårdförbundet.

— Vi vet att det finns dem som vill komprimera arbetstiden och ha kortare vila mellan passen för att få mer ledighet sen. Vårdförbundet har ändå landat i att man måste tänka på vad som är långsiktigt hälsosamt och då är forskningen tydlig med att det är viktigt att respektera dygnsvilan, säger Peter Blom i Vårdförbundets förbundsstyrelse.

Varva ner — ställ in hjärnan på sömn

Att skapa rutiner för nedvarvning är ett sätt att ställa in hjärnan på att det är dags att sova. Följ sedan samma rutiner varje dag, till exempel:

  • Reflektera över dagen som varit, kanske genom att skriva dagbok.
  • Förbered morgondagen: ta fram kläder, duka fram frukost.
  • Släck ner och stäng av datorn och tv:n, lägg undan mobilen.
  • Gör något du tycker om, som att läsa, lyssna på musik, dricka örtte, göra lugn yoga, ta en dusch.
  • Kroppsscanning: övningar i medveten närvaro där du går igenom kroppen del för del och fokuserar på andningen. Det finns både appar och beskrivningar på nätet hur du gör.

Källa: Karolinska institutets återhämtningsprogram ”Bädda för kvalitet” som ges till nya sjuksköterskor på flera sjukhus. Läs mer på ki.se/cns/badda-for-kvalitet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida