Arbetsgivaren förtegen om fallet

Landskrona kommun har fullgjort sina skyldigheter anser Socialstyrelsen och avslutar ärendet.

28 februari 2003

Efter att ha granskat äldreboendet i Landskrona krävde Socialstyrelsen att kommunen var tredje månad skulle rapportera om hur de förbättrat vården. Carin Gyllander, byrådirektör på Socialstyrelsen, berättar att de sedan dess fått in tre rapporter: i februari 2002, maj 2002 och september 2002.

? Med det anser vi att kommunen har fullgjort sina skyldigheter och avslutar ärendet.

Förvaltningschefen i Landskrona kommun, Eva Malm, säger att de har gått igenom vad som brustit i rutinerna och genomfört förbättringar.

I rapporterna till Socialstyrelsen skriver kommunen att den sett över sina kommunikationsrutiner, fortbildat personal i datahantering, dokumentation, sårvård, smärta och nutrition samt vidareutvecklat påbörjad samverkan med primärvården.

Landskrona kommun har alltså hittat brister i rutinerna, men Eva Malm vill inte kommentera vilken inverkan dessa kan ha haft på sjuksköterskans arbete. Inte heller vill hon svara på frågan om sjuksköterskan haft för mycket att göra.

Djupgranskning
Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, Stefan Segerman, drar i sin rapport till Socialstyrelsen slutsatsen att det inte har varit frågan om vanvård. Däremot har det funnits brister när det gäller kunskaper i sårvård, smärtlindring och nutrition.

Något annat vill inte heller han säga om arbetsrutinerna.

När det gäller bemanningen uppger Stefan Segerman att den aktuella vårdenheten alltid har haft två sjuksköterskor på 60 boende under dagtid, och har det fortfarande.

? Jag vill inte kommentera om det är för lite eller ej, eller om de har för mycket att göra, säger han.

När han vid tidigare tillfällen har besökt äldreboendet har han inte upptäckt några brister.

? De har kommit fram när vi djupgranskat vårdenheten.

Varken förvaltningschefen eller masen vill nämna någon av de åtgärder som satts in som särskilt viktig. Någon konkret förändring är också svår att peka på än så länge.

? Vi är en stor förvaltning som nu har börjat arbeta med de här frågorna. Det är viktigt att det får den tid som behövs för att bli bra, säger Stefan Segerman.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida