»Det var roligt, inte svårt«

Det var en kurs i landstinDet var en kurs i landstingsregi som gav skolsköterskan Louise Bjurström på Lundskolan i Jakobsberg idén till sex- och samlevnadspassen för sexorna.

– Jag fick syn på den här landstingskursen  Fråga chans – sexualitet och samlevnad för 10–13-åringar i höstas. Då hade jag just börjat som skolsköterska efter 15 år på barnavårdscentral, berättar Louise Bjurström.

– Jag pratade med »Agge« om kursen, som fritidsledare kände hon ju barnen väl, och så presenterade vi idén för lärarna, som tyckte den var bra. Utan kursen, med de tips och arbetsredskap den gav, hade jag nog inte gett mig in på att ha den här undervisningen.

Redan efter första lektionen konstaterade Louise Bjurström att hon och Agneta »Agge« Hermansson fått godkänt av barnens klassföreståndare Lena Leuf. De var lite pirriga innan, eftersom det var första gången, och båda kände sig aningen dåligt förberedda. Men nu efteråt är de nöjda. Det var roligt, inte svårt, och de tycker att de hade lagt sig på rätt nivå i förhållande till barnens mognad.

Barnens klassföreståndare Lena Leuf satt med under lektionerna vid ett av de tre långborden i klassrummet, men deltog inte utan verkade arbeta med annat. Hon följde dock spelet i klassen. Ibland gick hon ut en stund när hon märkte att några elever hämmades av hennes närvaro.

Efter torsdagspasset utvärderar de tre tillsammans de båda dubbeltimmarna.

– Redan efter första passet surrade det av samtal om vad som sagts och gjorts, berättar Lena Leuf.

Behov av att prata vidare
– Jag hade forskning med ett gäng här i klassen ihop med delar av parallellsexan. Det märktes att barnen hade ett oerhört behov av att prata vidare, och de  berättade mycket för sina kompisar. En av killarna kom och frågade mig när jag fick min mens.

Louise Bjurström råkade se det sista Bullen-programmet i tv (ett ungdomsprogram för 10–13-åringar) strax innan sex- och samlevnadslektioner med barnen, och fick där bekräftelse på att det gäller att vara så rak och frispråkig som möjligt.

– Just i vinter har det varit mycket tal om ungdomars språkbruk med alla svordomar och könsord, och jag tycker det är viktigt att i skolan gå in och förklara för dem vad orden egentligen står för. Barnen tar också allt mycket naturligare och rakt upp och ner än vad vuxna gör.

– Rollspel var en bra idé som barnen hade, det ska vi nog tänka på till nästa gång, säger Agneta »Agge« Hermansson.

Helst en vuxen av vardera könet
Louise Bjurström, »Agge« Hermansson och Lena Leuf enas om att det är bra att ha två pass rätt tätt efter varandra, men att de borde följas av ett tredje, några veckor senare. Då har barnen fått tid att smälta och bearbeta det man gått igenom, och hunnit fundera på nya frågor. Kanske skulle man då också dela upp klassen i en kill- och en tjejgrupp.

– Idealet hade förstås varit att en vuxen av vardera könet stod för undervisningen. Men det faller ju på att det finns för få män i skolan, konstaterar Louise Bjurström.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida