Förbundet har vänt trenden
I förra undersökningen sa drygt 20 procent av medlemmarna att avgiften är värd pengarna. Nu är det 30 procent.
Enligt Eva Fernvall är ökningen delvis ett utslag av lågkonjunkturen som alltid gör fackförbunden mer attraktiva, men hon tror också att förbundets arbete med mer direktkontakt och med ett 020-nummer har påverkat.
Vårdförbundet har lyckats vända en negativ trend. Färre är i dag osäkra på om medlemskapet är värt pengarna. Fortfarande är det dock många, sju av tio, som är tveksamma eller negativa till påståendet om att medlemskapet är värt pengarna. Det är ändå en minskning sedan förra mätningen, 2001, då åtta av tio medlemmar var skeptiska.
De bättre siffrorna kan också bero på att medlemmarna jämför sig med andra fackförbund, som Kommunal och sktf, och kommer fram till att Vårdförbundet, i jämförelse med dem, gör ett bra jobb. I undersökningen är det nämligen många som rankar Vårdförbundet högre än de andra förbunden.
Typiska medlemmen är passiv
Hur ser då den typiska medlemmen ut?
Hon eller han är passiv och känner stor tveksamhet inför medlemsavgiften. Hon tvekar för att hon är missnöjd med löneutvecklingen och det stöd hon får i lönesamtalen med chefen.
Hon skulle också vilja att Vårdförbundet slår sig för bröstet mer. Både på lokal och nationell nivå vill man ha mer diskussion och tydligare arbete. Fler debattartiklar och andra opinionsbildande aktiviteter efterlyses.
Hon är heller inte nöjd med informationen om Vårdförbundet. Hon vet inte vilka insatser det egna facket gör. Ändå är lojaliteten stor, och hon begär inte utträde.
Trots många kritiska åsikter väljer hon att stanna. Varför?
Jo, precis som förut så gillar hon, likt de flesta medlemmar, idén med en facklig organisation. Hon värdesätter också det juridiska skyddet och samhörigheten med andra sjuksköterskor som medlemskapet bidrar till.
Ris och ros
Det är alltså både ris och ros som framkommer bakom alla siffror. Till avdelningen rosor måste räknas att andelen medlemmar som brukar besöka Vårdförbundets hemsida har ökat, från sju till 20 procent under det senaste året.
Endast en procent hade ringt 020-numret till förbundets servicetelefon, då medlemsundersökningen gjordes. Men i takt med att denna service blir mer känd, ökar också antalet telefonkontakter med förbundet.