Forskande barnmorska erbjöds sjukskötersketjänst
VÄSTMANLAND. En barnmorska och doktorand i Västerås (anställd på 75 procent) har av sin arbetsgivare nekats att vid sidan av sin forskning arbeta 50 procent som barnmorska på sin arbetsplats eftersom »det blir svårt att organisera verksamheten«.I stället har hon erbjudits arbete som ambulerande sjuksköterska. Barnmorskan har inte arbetat som sjuksköterska på 25 år. Vårdförbundet i Västmanland har protesterat och haft kontakter med politikerna i landstingsledningen. Politikerna säger att deras intention är att alla ska kunna forska på samma villkor som läkare. I praktiken innebär det att politikerna håller med om att barnmorskan borde kunna arbeta som barnmorska.