Hotade med polis

Istället för att hjälpa den hjärtsjuka kvinnan skällde larmoperatören ut henne och vägrade skicka en

När kinderna hettade och hjärtat rusade blev kvinnan rädd och ringde larmcentralen. Hon hade vårdats tidigare för hjärtbesvär och kände igen symtomen. Då hade maken ringt efter ambulans när hustrun svimmade, nu var hon ensam.

I all oron slog hon fel telefonnummer men blev vidarekopplad till en larmoperatör som vägrade skicka en ambulans och sa att om kvinnan ringde igen skulle hon bli polisanmäld.

Tursamt nog kom maken hem just då kvinnan höll på att »säcka ihop« skrev 47-åringen till Ansvarsnämnden då hon anmälde larmoperatören.

Larmoperatören förklarade för nämnden att en kvinna hade ringt hela eftermiddagen med diverse påstådda krämpor och ömsom begärt ambulans, ömsom polis till olika adresser. Men alla samtalen kom från en telefon på sjukhuset.

När så anmälaren ringde och pratade osammanhängande samtidigt som larmoperatören såg sjukhusets växelnummer på displayen trodde hon att det var samma kvinna som hade ringt hela eftermiddagen. Hon sa till henne att sluta ringa annars skulle larmcentralen polisanmäla henne, och la sedan på luren.

Ansvarsnämnden konstaterar att larmoperatören hanterade nödsamtalet på ett olämpligt sätt och ger henne en erinran. Beslutet har vunnit laga kraft (hsan 2005/2096:a2).

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida