Ingen brist i Norge 2010?
Sjuksköterskebristen kommer att vara ett minne blott 2010 i Norge, enligt en prognos tio år framåt från den norska statistiska centralbyrån (SSB). Det är den ökade utbildningskapaciteten som ger SSB skäl att tro att bristen ska upphöra.
Norsk Sykepleierforbund är dock av annan mening, skriver tidningen Sykepleien. Enligt vice ordföranden Erik Bårdseng är statistiken över antalet lediga jobb missvisande. Förbundet menar att det saknas dubbelt så många som de 2 700 som redovisas officiellt. Till det kommer dels att antalet sökande till sjuksköterskeutbildningen minskar, dels att många av dem som blir färdiga sjuksköterskor väljer att arbeta i andra yrken.