Kommunicera och vinn världen

Nyckeln till framgång heter inte längre muskler. Inte heller kunskap. Det är den som kan kommunicera som lyckas bäst i den nya världen.

Kan meteorologer dra slutsatser av hur isarna ligger, vindarna blåser eller av molnens höjd så går det att lägga ihop fakta om den gamla världen och sedan räkna ut vart den nya världen är på väg. Det anser i alla fall framtidsanalytikern Troed Troedsson.

Bonden som plöjde sin åker visste vad han skulle göra resten av livet. Det visste hans son också. Liksom förmodligen bondhustrun och dottern. Karriärplanering var inte ordet för dagen.

– T-Forden gjordes i samma utförande i nio år. Inga kunder stod utanför och undrade över vad som var nytt utan sa snarare: »Ni har väl inte ändrat något.«

Det var i den gamla världen som människan var materialist. Köpte bonden ett par jeans väntade han sig att få bomull motsvarande de pengar han hade betalat.

– När dagens ungdom köper jeans för
1 000 kronor får de bomull för 50 kronor – resten är en upplevelse.

Kläder har blivit ett sätt att kommunicera. Ett symtom på det som i dag har kommit att ersätta både muskler och hjärna som framgångsfaktor. Den som kan kommunicera har mer framgång än den som har kunskap, menade Troed Troedsson.

– 2005 finns ett överflöd av kunskap. Ingenjören blir arbetslös för att det finns en kines eller en Internetsida som kan mycket mer än han. I dag finns det fler som kan bygga bilar än vad som behövs.

Det gäller att förstå konceptet. Det är de biografägare som ser potentialen i att ungdomar köar två dygn för att se Sagan om ringen som har chans att överleva. De som förstår att det inte handlar om att vara först att se filmen, för den har de redan sett på Internet, utan att det ingår i konceptet.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida