Komplementära metoder tas med i utbildningen
Morgondagens sjuksköterska ska ha kunskaper om komplementärÂmedicinska metoder. Det anser ledningen för sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska institutet i Stockholm.
Från och med i höst kommer undervisning om vetenskapligt undersökta komplementärmedicinska metoder att löpa som en röd tråd genom hela sjuksköterskeutbildningen.
– Vi vill profilera oss med det vi är bäst på, säger universitetslektor Azita Emami.
Hon är en av de två i den nya ledningen för sektionen för omvårdnad som har arbetat fram organisationsmodellen för vad studenter examinerade från Karolinska institutet ska ha för baskunskaper.
Det finns hög forskningskompetens om integrativ vård vid sektionen för omvårdnad, som ingår i institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle. Denna kompetens vill sektionsledningen ta till vara. Ämnet kommer att heta integrativ vård när det tas upp i sjuksköterskeprogrammet. Tidigare har man talat om alternativmedicin, senare komplementärmedicin och integrativ medicin. Integrativ vård handlar alltså om evidensbaserade komplementärmedicinska metoder som är, eller skulle kunna vara, integrerade i vården. Exakt vad de nya delarna i utbildningen ska innehålla är ännu inte klart.
För att förverkliga ledningens visioner har ansvaret för utbildningen decentraliserats till tematiska enheter. Och Torkel Falkenberg, akademisk ledare på enheten för integrativ vård, håller som bäst på att skriva kursplanen. Förutom att konkretisera hur undervisning om integrativ vård ska föras in i sjuksköterskeprogrammet ska han också planera en valbar kurs om integrativ vård på 7,5 universitetspoäng. Kanske kommer den kursen också att innehålla praktisk tillämpning av evidensbaserad integrativ medicin, berättar han, och tänker i första hand på taktil massage.
Förutom forskning om integrativ vård ska alla moment i utbildningen även innehålla annan forskning som pågår inom sektionen; om transkulturell och internationell vård samt forskningsanvändning i patientnära vård.
Karolinskas sjuksköterskeprogram är i början av en förändringsprocess, där målet är att examinera en sjuksköterska vars kunskaper är baserade på forskning som hon eller han för in i det kliniska arbetet.
– Det är allmänt känt att det finns brister när sjuksköterskor ska omsätta de kunskaper om forskning som de har fått i sin utbildning i praktiken. Forskningsrön visar samma sak. Sjuksköterskorna har helt enkelt för lite träning i att göra det. Det ska vi ändra på, säger Azita Emami.