Konsten att göra någons dag

Konsten att göra någons dag
Michelle Wahrolén. Foto: Angelica Söderberg

”Vad fint du bemötte den där patienten, jag blir varm när jag ser det.” Att få känna sig sedd och uppskattad och få bekräftelse är ett djupt mänskligt behov. Att få gehör, om än bara med ett leende och ett vänligt nickande, kan vara skillnanden mellan att bara göra det som behövs och att få kraft att göra det där lilla extra som kanske gör någon annans dag. Ändå kan vi människor vara så dåliga på att ge feedback. Vi stretar på med huvudet djupt försjunket i vårt eget mikro­kosmos, och förmår inte att se andra. ?

Vem vill verka i det tysta utan att få bekräftelse? För Inga-Lill Ramnefors gick det så långt att hon efter 40 år som sjuksköterska bytte karriär och i stället blev diakon. Äntligen kände hon den uppskattning hon så länge längtat efter (sid 30).??

Ett annat sätt att bli sedd, hörd och uppskattad är att vara förtroendevald på arbetsplatsen. Sjuksköterskan Alexandra Lyssarides är den orädda typen och tycker om att gå i täten och föra sina kollegers talan. Men för att kunna utföra uppdraget behövs stöd. Detta konstaterade Vårdförbundets förra kongress 2014. Vi har granskat hur väl det gått med det målet (sid 24).?

Det är inte bara vårdpersonal som vill bli sedd och uppskattad, även patienter. På palliativa avdelningen 30 på Kalmar sjukhus har man tagit fasta på det. Tidigare gick det åt mycket tid då man skulle lämna över information om patienter mellan olika team. Nu har man halverat den tiden med hjälp av it-teknik. Resultat: mer effektiva överlämningar, en enad bild av patienterna och inte minst — mer tid till dem (sid 42).?

Säg ett vänligt ord. Det kan göra underverk för din kollega. Nästa gång är det din tur att få den där extra lilla skjutsen som en uppskattning kan ge.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida