Kvinnor som startar eget riskerar att slås ut av stora vårdföretag
Att starta ett vårdföretag ger möjlighet att utforma verksamheten på sitt eget sätt. Men små egenföretagare får kämpa hårt mot snåriga regelverk och stora vård- och omsorgsföretag.
Kvinnliga företagare inom vård- och omsorg driver och äger nästan 900 företag, omsätter sju miljarder om året och ger heltidssysselsättning åt uppskattningsvis 7 000 personer. Det visar ny statistik framtagen på uppdrag av Tillväxtverket.
I Tillväxtverkets nya skrift om kvinnligt företagande inom vård och omsorg besvarar forskarna Elisabeth Sundin och Malin Tillmar frågan varför kvinnor ska starta företag inom vård och omsorg. Ett svar är att det huvudsakligen är kvinnor som arbetar inom sektorn. Ett annat är att en åldrande befolkning innebär en växande marknad för egenföretagarna.
En annan anledning att bli egenföretagare är att få möjlighet att förverkliga sina idéer och utforma verksamheten på sitt eget sätt.
Hård konkurrens
Men det finns också anledning att tänka över saken några gånger.
– Det är svårt för små företagare som vill starta i liten skala att vinna upphandlingar mot de stora företagen med deras marknadsfördelar. Det är inte lätt att hävda sig i den konkurrensen, säger Malin Tillmar, docent i företagsekonomi vid Linköpings universitet.
Lättast är det i storstäderna – där det finns ett stort befolkningsunderlag. Eller på landsbygden – där de stora vård- och omsorgsföretagen inte vill etablera sig. Allra svårast är det i medelstora städer – som saknar befolkningsunderlag, men lockar storföretagen.
Fundera noga
Malin Tillmars tips till dem som vill starta eget är att fundera noga över var och vad.
– Det är viktigt att analysera marknaden så att man känner till den lokala konkurrenssituationen. Viktigt är också att undersöka regelverket. Regler om upphandling och auktorisation varierar mycket mellan olika kommuner och landsting, säger hon.
En sak som gynnar kvinnor som vill starta eget inom vård och omsorg är att den sociala acceptansen har ökat.
– Jag har inte forskat kring det, men mitt intryck är att folk har blivit mindre misstänksamma mot kvinnliga företagare, säger hon.