Ny app kan visa hur barn vill vårdas

Ny app kan visa hur barn vill vårdas
Elias, 5 år, har testat appen och vill gärna använda den igen. Foto: Patrik Stålberg

Kommunikation. En ny app kan tydliggöra hur små barn vill delta i vården. I höst testas den på allvar.

2 september 2015

Ett litet barn på tre år kommer till vårdcentralen med misstänkt öroninflammation. Som de flesta kanske orolig, lite rädd och osäker på vad som ska hända. Vad rör sig inom just det här barnet i just den här situationen? ?Det vill en forskargrupp vid Mälardalens högskola att vården ska bli bättre på att fånga upp. De har tagit fram ett digitalt verktyg, en app till läsplattor, som ska göra det möjligt för barn mellan 3 och 5 år att förklara vad de känner och vill i en vårdsituation.?

Anna Stålberg från forskargruppen är doktorand och har arbetat med att ta fram appen, som ingår i den doktorsavhandling hon räknar med att lägga fram inom ett par år. Hon förklarar att appen framför allt är en möjlighet att individanpassa möten med små barn i vården.??

Redan i väntrummet ska barnen få en läsplatta och gå in i appen. Där kan de välja en ”avatar”, en figur som är de själva, och en föräldrafigur. I det virtuella undersökningsrummet kan barnet visa om det vill sitta i förälderns knä, på en egen stol, eller kanske på undersökningsbritsen. Fyra typiska situationer finns inlagda: öronundersökning, lyssna på hjärta och lungor, stick i fingret och stick i armvecket. ??

Tillsammans med vårdpersonal kan barnet styra händelseförloppet i appen och därmed förbereda sig på vad som ska hända: att doktorn kommer nära och lyser in i örat eller att nålen närmar sig och sticker.?

— Det är lätt att sätta på sig ”fyraåringsglasögonen” inför ett möte, men barn är olika. Både när det gäller hur de vill har det och på vilket sätt de vill vara delaktiga och föra sin egen talan. En del vill bli tilltalade direkt, men vissa vill hellre ta med föräldrarna i samtalet, säger Anna Stålberg. ??

Intervjuer som hon gjort med 3–5-åringar ligger till grund för hur appen utformats. De är gjorda på en förskola, en vårdcentral och på en dagvårdsavdelning. Barnen uttryckte att de såg sig själva som aktörer i vårdsituationer, men att de samtidigt inte visste vad som skulle hända då.

?Utveckling av appen har gjorts i samarbete med två teknikföretag. De första versionerna testades av barn, modifierades och prövades igen. Den slutversion som nu tagits fram ska provas i verkliga vårdsituationer under hösten. ?

Fakta

Projektet vid Mälardalens högskola heter Interactive communication tool activities och leds av Maja Söderbäck, docent i vårdvetenskap.

Initiativet till det har tagits av den ideella föreningen Nobab, Nordisk förening för sjuka barns behov.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida