Nyckeln till äldres arbete är att använda deras kompetens
Att få utnyttja sin erfarenhet, yrkesskicklighet och kunskap är viktigt för att sjuksköterskor ska vilja förlänga sitt yrkesliv.
Det framgår av forskningsrapporten Arbetstillfredsställelse hos äldre läkare och sjuksköterskor av Kerstin Nilsson på Arbetslivsinstitutet Syd. Rapporten bygger på en enkät som besvarades av 512 sjuksköterskor i olika åldrar, med en median på 44 år.
Sjuksköterskornas svar visar också:
- Att äldre sjuksköterskor vill arbeta färre timmar.
- Att pauser är viktiga för återhämtning. De äldre sjuksköterskorna kände sig mer misslyckade i arbetet när de själva inte fick möjlighet att bestämma pauser.
- Att arbetsmiljön har stor betydelse. Ju äldre sjuksköterskorna var, desto viktigare var det med bra ljus och låg ljudnivå.
- Att vara nöjd med sin arbetssituation och att det finns möjlighet till kompetensutveckling bedömdes som viktigt för viljan att arbeta kvar i yrket. Det blir viktigare ju äldre man är.
- Att arbetet ansågs vara meningsfullt om de fick tillräcklig möjlighet att använda sin yrkesskicklighet.
- Att de viktigaste orsakerna till att arbeta kvar som sjuksköterska var trivsel i arbetet, att arbetet var variationsrikt, att få hjälpa andra människor och att de trivdes med kollegerna.
Rapporten finns på www.arbetslivsinstitutet.se sök: 55+.