Pedagogik
Birgitta Öhman
Sjuksköterskans patientundervisning
inom geriatrisk vård och rehabilitering
173 sidor. HLS Förlag 2003
Cirkapris 170 kronor + porto vid
beställning via nätet
ISBN 91-7656-532-7
Sjuksköterskorna tycker att det pedagogiska arbetet är svårt att definiera. Information till patienterna ges rutinmässigt och oplanerat, de arbetar inte med patientorienterad undervisning och uppfattas inte som pedagogiska förebilder av studenterna. Det är några av de pedagogiska problem som sjuksköterskan Birgitta Öhman har formulerat i sin avhandling. För att tydliggöra patientundervisningen genomförde hon forskningscirklar. Hon samlade sjuksköterskor i grupper som arbetade med att synliggöra det pedagogiska arbetet och utveckla ett patientfokuserat arbetssätt. Detta ledde bland annat till att sjuksköterskorna själva tyckte sig ha fått bättre självförtroende när det gäller patientundervisning och att de blev mer patientorienterade.
Avhandlingen kan med fördel användas i arbetsgrupper som vill utveckla och systematisera det pedagogiska arbetet.