Professionellt stöd önskas vid akut-p-piller
Syfte: Att undersöka tonårsflickors kunskaper om och attityder till »akut-p-piller« (ibland även kallade ”dagen-efter-piller”).
Design: Fokusgruppsintervjuer.
Plats: Två gymnasieskolor i Uppsala.
Studiepopulation: Fyra grupper med sex deltagare i varje från gymnasiets årskurs ett; två grupper från teoretiskt inriktad linje och två från linje med praktisk inriktning.
Metod: Fokusgruppsintervjuer innebär att ett antal personer med gemensamma erfarenheter eller egenskaper intervjuas i syfte att lyfta fram olika idéer, tankar och uppfattningar om ett speciellt ämne, eller om frågor inom ett visst intresseområde. Intervjuerna spelades in på band och varade mellan 40 och 60 minuter vardera. En frågeguide användes, bestående av ett antal kunskaps- och attitydfrågor. Intervjuerna ägde rum på skoltid på respektive skola. En av undersökarna var moderator och ledde samtalet utifrån frågeguiden och den andra var observatör och förde anteckningar under samtalets gång. Varje intervju inleddes med en presentation och vissa förhållningsregler för hur samtalet skulle gå till. Varje deltagare fick sedan skriftligt, på varsin lapp, besvara den första frågan: »Vad är akut-p-piller?« för att sedan i tur och ordning läsa upp svaren för de andra. På så sätt fick alla yttra sig i början av intervjun.
Huvudresultat: Deltagarna hade generellt en god allmänkunskap om app, men specifik kunskap om metodens säkerhet, dess verkningsmekanismer och när i menscykeln metoden bör användas saknades hos flera. Kunskapen om app hade de flesta fått via Ungdomshälsan i Uppsala. Attityderna till app var positiva och alla kunde tänka sig att använda metoden om det blev nödvändigt och alla var överens om att app är bättre än abort. Metoden uppfattades dock som en nödlösning som inte fick ersätta andra preventivmedel. Förväxlingar med abortpiller och akut-p-piller förekom, liksom oro för negativa hälsoeffekter. Den nuvarande tillgängligheten uppfattades som väl fungerande och möjligheten att kunna köpa app receptfritt på apotek avvisades. Deltagarna betonade vikten av förskrivarens roll för råd och stöd.
Slutsatser: Resultaten visar att akut-p-piller behöver vara lätttillgängliga, samtidigt som det är viktigt att unga kvinnor får bra information och professionellt stöd. Kunskapsbrister skulle kunna elimineras genom noggrannare och mer exakt information om metoden, dess verkningsmekanismer och eventuella hälsoeffekter. Utbildningsinsatser bör sättas in innan behoven uppkommer; i sexualundervisningen i skolan, vid studiebesök på ungdomsmottagningar och via Internet. Det bör betonas att det är vid oskyddat samlag mitt i menscykeln som man främst behöver akut-p-piller.
För korrespondens: Barnmorska, forskarstuderande Gunilla Aneblom, kk, uas. E-post: gunilla.aneblom@spray.se