Rubrik saknas.

Jag leker med tanken att se alla ni 170 000 som läser den här tidningen framför mig. Och ställa frågan: Alla som är nöjda med datorsystemen på jobbet räcker upp en hand.

8 oktober 2004

I min fantasi ser jag en och annan räcka upp handen, men inte särskilt många. De flesta av er rycker på axlarna eller tittar ner i marken med lätt förbittrad min.

Visst finns det de som har ett brinnade intresse för datateknik och använder sig av det i sitt jobb (jag känner ett par). Men majoriteten av dessa har för länge sedan lämnat sin vanliga bransch och gått över till it-sektorn.

I stället har de flesta en »det går väl hyfsat«-attityd. Man lär sig precis de funktioner som behövs dagligdags, men kan inte söka fel. Lugnare perioder varvas med kriser när nya program introduceras, datorsystemet krånglar och e-posten svämmar över. För andra är datorn en ständig källa till frustration med svårhanterliga system som orsakar timmar av övertid, stress, orimliga krav, och bidrar till utbrändhet.

Det är en avgrund mellan användarna och de som skapar itsystemen.

I det här numret av Vårdfacket gör vi en genomgång av möjligheter och hinder för den gemensamma, datoriserade journalen. Ett av hindren som nämns är just den dåliga användarvänligheten. Det hjälper inte att skapa avancerade system med många möjligheter om de blir så krångliga att användarna inte klarar av dem. Och rentav går över till ett manuellt system som upplevs enklare i vardagen.

I förra numret av Vårdfacket berättade vi om en studie som genomförs i år där flera fackförbund har frågat medlemmar vad de tycker om it-systemen i vården. De preliminära resultaten visar att majoriteten i och för sig tycker att systemen behövs men är kritiska till utformningen. Få har fått medverka när systemen utvecklas och uppföljningen är bristfällig av hur de fungerar i praktiken.

Hur ska man då överbrygga klyftan mellan användare och utvecklare?

Vårdförbundet och Läkarförbundet enades tidigare i år om en lista på krav kring it-utvecklingen i vården. Det behövs en nationell satsning och samordning, anser förbunden och räknar upp en rad punkter som kan bidra till visionen om en sammanhållen elektronisk patientjournal. En bra arbetsmiljö är en viktig del och förbunden slår fast att »användarstyrd systemutveckling är en förutsättning för väl fungerande it-system«.

I forskaren och författaren Bodil Jönssons senaste bok Vunnet och försvunnet – om rytmen i livet uttrycks det på ett annat sätt. Hon efterlyser en vdn-deklaration på tekniska produkter och programvaror. »Vilken försäljningssuccé det skulle bli om man kunde garantera att en viss produkt ger få anledningar till irritation, fungerar nästan utan avbrott och går att lära sig använda på kort tid.«

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida