Sätter färg på elevhälsan

Synliggör. Maria Månsäter tog hjälp av eleverna på Rörsjöskolan för att skapa en inbjudande sjuksköterskemottagning.?
På skolgården är det förmiddagsrast och full aktivitet. Lågstadieeleverna far hit och dit, spelar boll och leker i klätterställningen.?
Fråga vem som helst av barnen så visar de vägen, säger skolsköterskan Maria Månsäter.?
Visst gör de det. Några flickor som står och pratar utanför matsalen pekar åt höger.?
— Gå in i den där porten och ner för trappan, säger en av dem glatt.?
Maria är känd bland skolans dryga 420 elever, även om hon knappt har jobbat ett år. Hon försöker vara ute bland eleverna så mycket det går och har ett nära samarbete med lärarna.
Tjänsten på Rörsjöskolan i Malmö är hennes första som skolsköterska. Med examen från Sveriges enda specialistutbildning för skolsköterskor i Skövde har Maria spetskompetens inom hälsofrämjande arbete bland barn och unga.?
— Yrket är så mycket mer än att vaccinera och plåstra om skrubbsår. Jag jobbar på ett modernt sätt och har fått med mig ett nytänk från utbildningen.
??I dag har hon fått besök av Bo Orrenius Kritzberg, Jack Willander och Adam Persson från elevrådet. De har varit med i renoveringsarbetet och nu beskådar de resultatet för första gången.?
— Ja, jag är nöjd. Det blev ju en del rosa som jag ville. Titta, men där är ju ett sådan där broccoligosedjur som jag har hemma, säger Jack.?
Ovanför skrivbordet hänger en jättebroccoli bredvid en lika stor morot. Utmärkta hjälpmedel när skolsköterskan ska prata kost med barnen.?
Adam och Bo tittar nyfiket på väggen där tre stora smileygubbar med olika miner har målats. Glad, neutral eller ledsen. Uttrycken använder Maria när hon träffar de yngre barnen i förskoleklass som kanske inte alltid är vana vid att sätta ord på sina känslor. Genom att peka på det ansiktsuttryck som mest stämmer överens med hur de känner sig blir det lättare att prata. Det fungerar också som ett bra underlag för hennes dokumentation och uppföljning.??
Under vidareutbildningen funderade Maria en hel del just på miljöns betydelse för eleverna. De spenderar många år innanför skolans väggar och en god arbetsmiljö är viktigt för att främja hälsa. Genom att skapa en glad och bekväm atmosfär på sin mottagning hoppas hon att det kan få positiva effekter.?
Det första intrycket är viktigt och Maria vill att barnen ska känna sig lugna och trygga redan när de sitter i väntrummet och väntar på sin tur.?
— Mycket av mitt arbete handlar om samtal. Motiverande samtal och samtal om hälsa. Möbler och inredning ska underlätta en bra relation, både för barn och för föräldrar som kommer hit. Här kan de sitta skönt och titta på något fint på väggen. Då är det lättare att slappna av.?
Så var det inte när hon själv kom hit första gången. Gråbeiga väggar i ett mörkt rum på nedre botten, en överbelamrad anslagstavla i väntrummet och slitna möbler.??
Redan på anställningsintervjun fick hon löfte om att renovera mottagningen. Så fort hon började på skolan satte hon fart och efter rektor Jill Nords förslag involverades även eleverna i processen. Elevrådet fick rösta fram färgförslag, de som hade valt bild på elevens val-timmar fick måla miniatyrtavlor och förberedelseklasserna tecknade bilder av kroppen.
?Som tur var blev det inte klart, för i november blötlade en översvämning stora delar av källarplanet. Lokalerna kunde inte användas på flera månader. ?
Nu har den nya skolsköterskeexpeditionen varit i gång sedan mitten av vårterminen. Killarnas gymnastikskor ligger lite huller om buller utanför dörren, bredvid ett par prydligt uppställda sandaler. De senare tillhör rektor Jill, men skogränsen är demokratisk. Ingen kommer över tröskeln till den nyrenoverade mottagningen annat än i strumplästen.?
Jill är nöjd med den nya skolsköterskemottagningen, som dessutom renoverats helt inom den ordinarie budgeten. ?
— Marias förhållningssätt rimmar väl med hur jag vill att skolan ska arbeta, det gäller att se helheten, säger hon.??
Rörsjöskolans elevhälsoteam, där både Maria och Jill ingår tillsammans med kurator, psykolog, skolläkare och specialpedagoger, har flera utvecklingsområden på gång. Bland annat fortsätter arbetet med att bygga bort otrygga platser. Ett annat område är att höja närvaron på lektionerna, eftersom en del elever inte kommer till skolan under långa perioder. Även ströfrånvaron är relativt hög på skolan.?
Det behövs samverkan med hemmet och även med sociala myndigheter. Genom att vara synlig för både elever och föräldrar redan från start hoppas Maria etablera relationer som håller även när det blir problem i skolan eller hemma. Hon är med på föräldramöten i förskoleklass, kallar till hälsosamtal och gör även hembesök vid behov.?
— Men jag får aldrig söka upp ett barn utan att det själv tagit kontakt. Det är ganska speciellt, men något jag måste förhålla mig till i min yrkesroll. Förhoppningsvis lyckas jag visa att jag finns här för den som behöver mig.
Från vård till hälsa
När den nya skollagen (2010:800) trädde i kraft 2011 ändrades förutsättningarna för skolsköterskans arbete. Elevhälsan ska, till skillnad från den tidigare elevvården, verka främst förebyggande och hälsofrämjande.
Den ska stärka elevernas fysiska, psykiska och sociala välbefinnande genom att arbeta för sunda och friska beteenden och motverka riskfaktorer..