Sjuksköterskor kan lotsa patienter rätt – i livet och i vården
Att operationen har gått bra betyder inte att patienten mår bra. Sjuksköterskan kan fylla en viktig roll både före och efter för att hjälpa patienten att hitta rätt i tillvaron.??
Operationen startar inte när det är dags att skära, i alla fall inte för den som lägger sig på bordet. Redan när patienten sätts upp på väntelistan börjar en mental process fylld av hopp och rädsla som pågår ända tills eftervården upphör. Särskilt bland äldre människor kan livet helt stanna av.
Operationssjuksköterskan Birgitta Åkesdotter Gustafssons avhandling handlar om hur patienter som höft– eller knäledsopererats upplever den perioperativa perioden, det vill säga hela vägen från start till mål. Det visade sig att en förtroendefull vårdrelation och en kontinuerlig vägledning var viktig för att patienten skulle känna sig trygg och nå sina mål. ?
Birgitta Åkesdotter Gustafsson efterlyser en specialistsjuksköterska som kan guida patienten genom allt från vårddjungeln till hur man skaffar färdtjänst.?
– Det är mycket som hänger i luften. Jag är övertygad om att en särskild person knuten till de ortopediska klinikerna kan fylla en fantastisk roll men det saknas på många ställen, säger hon.?
Det handlar inte bara om att hjälpa till med praktiska saker utan minst lika mycket om den mentala biten. Avhandlingen visar att motstridiga känslor och existentiella frågor väcks hos den som går och väntar på att opereras. Kommer det att gå bra? Hur mår jag efteråt? Tänk om jag dör? I stället för att störa doktorn blir patienten ett lackmuspapper som suger in berättelser från tidningar och bekanta. Även om man som patient är mycket motiverad, förstår sjukhusets instruktioner och gör allting rätt, lämnas många frågor obesvarade.??
– Vården vet väldigt lite om vad patienten tycker och tänker. Vi tror också att all kunskap kommer från oss men så är det inte. Inte minst för att det är så svårt att få svar från oss i vården.?
I hennes studie var det sällsynt med en kontinuerlig vårdkontakt och hon träffade patienter som hade kämpat i flera år bara för att få en remiss. Att bli uppsatt på väntelistan var en seger. En slutsats är att det är viktigt att komma överens om ett operationsdatum även om det ligger långt fram i tiden.?
– Alla vill inte opereras så fort som möjligt. En man ville vänta nästan ett år för att först få fira sin 70–årsdag tillsammans med barn och barnbarn – om livet skulle ta slut vid operationen, säger Birgitta Åkesdotter Gustafsson.??
Även om man som patient har förtroende för vården är känslan av att överlämna sig totalt i någon annans händer stark hos den som rullas in för operation. Patienten registrerar allt och ser minsta skugga som flyger över någons ansikte. Kan jag lita på dig? Får jag bästa möjliga vård? Man blir medgörlig av rädsla för att bli sämre behandlad.??
– Patienten har inte en chans att hänga med i allt som händer. En kvinna blev till exempel lagd upp och ned i sin säng utan att ifrågasätta det. Vården måste vara oerhört noga med att kolla allt, ibland glöms det bort.?
I sin studie åkte Birgitta Åkesdotter Gustafsson hem till patienterna och intervjuade dem vid köksbordet. ?
– Jag hade inte något med deras vård att göra, ändå kände de att någon brydde sig, säger hon.??