Stora hälsovinster vid regelbunden motion

10 januari 2000

– Vi kan se tydliga metabola effekter av regelbunden träning. Vikten minskar, blodtrycket sjunker och både triglycerider och ldl, det »dåliga« kolesterolet går ner. hdl, det »goda« kolesterolet, ökar samtidigt i andel, sa Per Björntorp, professor vid Hjärt-lunginstitutionen på Sahlgrenska universitetssjukhuset, vid ett av läkarstämmans seminarier.

Insulinkänsligheten i kroppen ökar av fysisk aktivitet. Det gör att glukostransporten ut i kroppens celler förbättras.

– En person som lider av typ 2-diabetes skulle i vissa fall klara sig utan sitt antidiabetesläkemedel om han tränade regelbundet, sa Maj-Lis Hellénius, distriktsläkare i Sollentuna utanför Stockholm och forskare vid Institutionen för medicin på Karolinska sjukhuset.

Hon pekade också på de positiva effekter motion har på kranskärlssjukdomar. Individuellt upplagd fysisk träning efter en hjärtinfarkt minskar kraftigt risken att få en ny infarkt.

Effektivast, när man tränar, är att använda många muskelgrupper samtidigt. Det gör man bland annat när man joggar, gympar, simmar och cyklar. Men mer lågintensiv träning som regelbunda promenader ger också positiva resultat. En halvtimme ett par gånger i veckan räcker. Den som har ont om tid kan dela upp motionen i tiominuterspass och upprepa dem under dagen. Det är regelbundenheten som är viktig, träningens goda effekter på metabolismen är nämligen kortvariga.

Simning eller promenader är också bra för den som har kronisk obstruktiv lungsjukdom som astma, kronisk bronkit eller emfysem. Goda effekter redovisades av lågintensiv träning, bland annat minskade behovet av slutenvård.

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida