Studenter sprider sårkunskap
I projektet Nordsår är det studenterna som med fördjupade kunskaper föreslår hur sårvården kan förbättras.
Projekt Nordsår började med att doktoranden Britt Ebbeskog föreläste i Åbo om en av sina bensårsstudier. Hon och hennes finska kolleger konstaterade att de båda länderna dras med liknande kunskapsbrister i sjuksköterskeutbildningen och i verksamheterna.
? Studenterna lär sig i bästa fall vetenskapligt grundad kunskap, teoretiskt, kommer ut i vården och upptäcker att många lägger om bensår på sitt sätt, säger Britt Ebbeskog.
Tanken väcktes att man skulle erbjuda studenter, kliniska sjuksköterskor som handleder studenter och lärare samma
kunskapsbas. Pengar söktes från Nordiska ministerrådet, som stödjer samarbetsprojekt i Norden, och beviljades för ett år i taget. Projektet Nordsår var ett faktum och är nu inne på tredje året. Varje år antas tre sjuksköterskestudenter från vardera Ersta Sköndal högskola i Stockholm, Blekinge tekniska högskola, yrkeshögskoleutbildningar i Åbo och Ekenäs i Finland samt högskolan i norska Bergen. De sjuksköterskor som är med i projektet handleder studenterna under den kliniska utbildningen.
Under projektåret gör studenterna fördjupningsarbeten om sår, som ibland kan bli praktiskt användbara kunskapskällor i vården. En student fann att kunskapen om hur trycksår kan förebyggas inte var så stor i kommunens äldrevård där hon praktiserade. Hon gjorde då ett lättläst kompendium till personalen om vad de kan göra för att förhindra att de äldre får trycksår.
? Studenterna blir lite av innovatörer. De har kunskapen och vill att alla som vårdar ska förstå hur viktigt det är att ge en korrekt vård, säger Britt Ebbeskog.
Gemensam intensivkurs
Varje projektår startar med att studenter, kliniska sjuksköterskor och en lärare från respektive högskola deltar i en gemensam intensivkurs. De lär sig hur sår uppstår, riskbedömning, betydelsen av nutrition, hur sår kan förebyggas och hur de ska behandlas. Kompressionslindning, mätning av den arteriella cirkulationen med doppler och olika förbandsmaterial är också viktiga delar i utbildningen, liksom smärtans betydelse vid sår och sårbehandling.
Under året träffas de lokala grupperna regelbundet och diskuterar patientfall. Erfarenheter utbyts och svårigheter ventileras. Det är inte alltid så lätt att som student komma till en vårdenhet eller ett boende och ha synpunkter på den vård som ges, även om det för det mesta har tagits väl emot. Då har träffarna även fungerat som ett slags mentorskap för studenterna, berättar Karin Helmbold på Dalens sjukhus i Stockholm, en av de sjuksköterskor som deltar i projektet.
För henne har projektet betytt att hon har fått ny och värdefull kunskap.
Studenterna som deltar i projektet har fått satsa lite mer tid och studier än sina kurskamrater. I gengäld har de fördjupat sina kunskaper om sår.
? Som student kände jag att jag kunde lite mer, jag vågade tycka och ha förslag på hur man skulle göra. Sjuksköterskeutbildningen är teoretisk och det praktiska ska man ju lära sig i praktiken. Har man då otur, kan man missa sårbehandlingen helt. Med den här fördjupningen fick vi studenter »hands on«, ett praktiskt tänkande, säger Julia Turner, nybliven sjuksköterska på avdelning 52 på Dalens sjukhus.
För henne har projektet inneburit att hon i sin sjuksköterskeutbildning har fem poäng i sår och sårbehandling och hon kommer nu att ingå i klinikens sårgrupp.