Trött på krångelsystem?

Trött på krångelsystem?
Michelle Wahrolén. Foto: Angelica Söderberg
6 augusti 2019

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET. Jag ser en rodnande soluppgång bakom sagolika berg som möts av ett azurblått hav. Datorn är äntligen i gång. Den strulade lite vid starten. Jag knappar in uppgifter i ett system. Jag har ungefär fem, sex olika datorsystem som jag regelbundet gör olika registreringar eller dokumentationer i. Världen är digital och även privat möts vi alla ständigt av nya utmaningar. Hur fyller man i den här blanketten? Var ska man trycka? Det händer inget! Systemen är inte alltid så intuitiva och användarvänliga.

Vården är förstås inget undantag utan snarare ett praktexempel där det blivit alltmer byråkratiskt. Här ska allt dokumenteras. Papper ska fyllas i och sedan skannas in, man ska mäta hur det har gått med patienterna. Dels styrs detta av lagar och regler. Dels handlar det om att visa att man håller en viss nivå — har kvalitet och att arbetsgivaren ska kunna ha koll på det som görs. Olika sorters dokumentationer görs dessutom i olika mer eller mindre krångliga system som inte kommunicerar med varandra. Detta förväntas vårdpersonalen göra vid sidan av själva omvårdnadsuppgiften. Eller vänta — vid sidan av? Det har visat sig att administrationen är det som tar upp det allra mesta av arbetstiden. Att till exempel en sjuksköterska på en hel arbetsdag kan träffa patienter i bara två timmar…

Varför är det så här? Vår reporter Helena Mirsch har tagit ett stort grepp om den så kallade administrationsbördan. Hur ser den ut egentligen? Varför känner sig personalen inte betrodd? Och vad säger forskarna? 

Ordning och reda, dokumentation och koll i all ära — men det har sitt pris. När byråkratin tar över och ger mindre tid till ens huvudsakliga arbetsuppgifter har det gått för långt. Då är det ett eget yrke som bäst borde utföras av experter på det.

Önskar dig en fortsatt fin sommar!

Michelle Wahrolén
Chefredaktör Vårdfokus

 

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida