Undersköterskeuppgifter för nyutbildade?

6 september 2004

I Söderhamn pågår nu en konflikt om nyutexaminerade sjuksköterskor. Den gäller dem som av kommunen har uppmuntrats att utbilda sig till sjuksköterskor. När de nu är klara finns inte längre någon sjuksköterskebrist. Antalet platser inom äldreboendena har minskat. För att undvika att säga upp de nyutbildade sjuksköterskorna vill kommunen att de i stället ska arbeta med undersköterskeuppgifter.

Vårdförbundet har en annan inställning. Genom att använda sig av sjuksköterskorna kompetens på ett bättre sätt skulle kvaliteten i verksamheten kunna höjas.

Hur det blir är oklart. Förhandlingar pågår.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida