Akut omhändertagande ger trygghet men brister när patienten mår bättre
Patienter på en skadeplats eller på akutmottagning får existentiellt stöd. Men när de mår bättre avtar vårdpersonalens stöd och patienterna känner sig övergivna. Det visar en avhandling från Linnéuniversitetet.
Sjuksköterskan Carina Elmqvist har i sitt avhandlingsarbete studerat det akuta omhändertagandet och mötet mellan patienter, närstående och olika professioner på skadeplatsen och akutmottagningen.
Det existentiella stödet brister
Hon konstaterar att så länge patienten är akut sjuk får han eller hon både medicinsk vård, existentiellt stöd och bekräftelse. Men när tillståndet förbättras bleknar ansvaret och avståndet till personalen ökar vilket gör att patienten känner sig ensam och utlämnad.
– Prover och biologiska markörer har man koll på. Men organisationen och effektivitetskraven gör att personalen ”tvingas” göra avkall på det existentiella stödet och då hamnar patienten i ett mellanrum, säger Carina Elmqvist.
Det viktigaste, enligt Carina Elmqvist, är att personalen lämnar tillbaka ansvaret till patienten och berättar vad de gör. Och det kräver ett förändrat förhållningssätt.
– Det är inte kortare väntetid eller mer tid patienten behöver, utan kunskap. Personalen måste berätta varför och hur lång väntetiden blir för att patienten ska känna sig trygg, säger hon.