Distriktssköterskor årets nyföretagare

Distriktssköterskor årets nyföretagare
På plats för att ta emot priset Årets nyföretagare var distriktssköterskan Marie Rooth, läkaren Roland Lundgren och distriktssköterskan Eva Karlsson. Foto: Ingela Bjurenborg

Samarbeta över yrkesgränserna och våga förverkliga din dröm! Det tipset ger distriktssköterskan och egenföretagaren Eva Karlsson som tillsammans med kollegerna på vårdcentralen Aroma i Vetlanda vunnit pris som årets nyföretagare.

4 oktober 2011

I juni förra året slog vårdcentralen Aroma upp portarna i Vetlanda. Sedan dess har antalet patienter växt till drygt 6 300.

Växt har också Eva Karlssons kunskap om att driva eget företag, något som enligt henne själv både är fantastiskt spännande och tidskrävande.

– Hela tiden under uppbyggnaden var det nya problemlösningar som kom till. Man skulle hitta lokal, starta bolag, hitta finansiering. Det här är något vi aldrig har sysslat med tidigare, vi är ju experter på vård, säger hon.

Fyra grundare

Som tur är var hon inte ensam. Företaget driver hon tillsammans med distriktssköterskan Marie Rooth och två läkare. Just detta har varit ett framgångskoncept enligt Eva Karlsson.

– Varför vi har lyckats beror mycket på att vi är en ägarkonstellation med två yrkeskategorier som därmed har bred kompetens.

Vad är ditt bästa tips till andra sjuksköterskor som vill starta eget?

– Har du en vision som du känner håller och som du brinner för, då ska du förverkliga det.

Motiveringen lyder

Priset Årets Nyföretagare 2011 delades ut av Nyföretagarcentrum på Stockholmsmässan i dag. Så här löd motiveringen:

Grundarna till Aroma har med sin gedigna yrkeserfarenhet inom vården skapat ett företag besjälat av tanke och service. Genom att framgångsrikt starta en fristående vårdcentral har man visat att det även på små orter är möjligt att bedriva högkvalitativ vård där patienten sätts i centrum.

Mässan Eget Företag pågår under tre dagar på Älvsjömässan i Stockholm. En av utställarna är Vårdförbundet som finns med för att sprida budskapet att en bra vårdidé kan bli en bra affärsidé.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida