Funderat
I frisörstolen häromdagen berättade min frisörska, som har etiopiskt ursprung, att hon hade blivit nekad att hyra in sig på en salong.
Ägaren av salongen ville inte ha en massa afrikanska kunder som satt där och pratade. Han ville ha det tyst, effektivt och? svenskt. Själv kommer han från Iran.
Mitt nyklippta hår skulle ha rest sig om det inte vore så blött. »Men det var oerhört diskriminerande sagt«, sa jag med all den indignation i rösten som jag gissade att hon upplevde efter att ha blivit bemött på det sättet.
Förvånad blev jag när hon avfärdade min indignation med att säga att det var väl inget diskriminerande i det. Ägaren till salongen sa ju bara som det var. Afrikaner, oklart om hon menade över hela den afrikanska kontinenten, i en frisersalong sitter gärna kvar en stund och pratar. Tar tillfället i akt att ha en stunds trevlig samvaro.
Jag vet inte om jag törs säga lika svepande att svenskar säger hej, sätter sig i frisörstolen och tigande låter sig klippas för att sedan betala och gå. Jag och väninnan beter oss till exempel helt olika. Jag pratar vitt och brett om högt och lågt. Väninnan passar på att tiga bort en timme.
Det slår mig, när frisörskan viftar bort min upprördhet, hur mycket lättare hon konstaterar att si och så är det. Basta! Själv har jag just lärt mig att man inte bör fråga en utlandsfödd svensk (jag tror att det är en politiskt korrekt term) varifrån han eller hon kommer.
Det är nämligen nästan den första fråga som ställs till den som har påfallande mörkt hår eller talar svenska med brytning. Så tröttsamt är det att den utlandsfödda brukar svara »från Solna« eller »tunnelbanan«.
Förresten läser jag i en regeringsrapport om integration att det är fult att säga kultur också. Det för tankarna till ett gammalt resonemang om ras som förklaring till olika sorts uppförande. Så svårt är det att tala om det mångkulturella samhället att det knappast går att skriva om det. Finns det några skillnader mellan oss människor som beror på ursprung och uppväxt? Kanske går ingenting någonsin att generalisera? Synd, för enligt en antropolog jag lyssnade till så går det inte att bedriva samhällsvetenskaplig forskning utan generaliseringar.
Kanske går det till sist inte att diskutera brännande frågor över huvud taget. Så tyst det skulle bli i frisörstolen.