Fyra av tio operationer ombokas

Fyra av tio operationer ombokas
Fyra av tio operationer vid ortopedin i Mölndal ombokas. Men sannolikt ser det ungefär likadant ut på alla Sveriges sjukhus, enligt doktoranden Ulla Caesar som deltagit i studien. Arkivbild: Colourbox

Låt patienten själv boka tid, föreslår chefen för ortopedin vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Ortopediavdelningen vid Sahlgrenska universitetssjukhuset Mölndal har tillsammans med forskare vid Sahlgrenska akademin försökt ta reda på varför så stor andel av de planerade operationerna ombokas, avbokas eller skjuts fram på obestämd tid.

Av 17 625 planerade operationer mellan 2007 och 2011 bokades hela 39 procent om eller sköts upp.

Patienten avbokar

Den vanligaste orsaken var att patienten själv avbokade (33 procent).

Näst vanligast var att kliniken på grund av vårdgarantin tvingades köpa vård hos någon annan vårdgivare (29 procent).

I tolv procent av fallen var patienten så dåligt medicinskt förberedd att operationen inte kunde göras och i nio procent prioriterades patienter som kom in akut.

Göras delaktiga

En lösning som diskuteras i studien är att i högre grad tillämpa personcentrerad vård, vilket skulle göra patienten mer delaktig i och ansvarig för behandlingen.

En annan åtgärd som tas upp är att ha separata operationsavdelningar för akut och planerad vård.

– Att kunna påverka sin operationstid själv tror jag skulle vara en stor framgångsfaktor, det skulle få patienten att känna större delaktighet, säger Magnus Karlsson, verksamhetschef för ortopedin på Sahlgrenska.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida