Jämtland: Larmoperatörer oroliga över brist på sjuksköterskor
Medicinsk kompetens är ett krav på SOS Alarm i Jämtland — men inte på sommaren. Bristen på sjuksköterskor gör att telefonoperatörerna själva får avgöra om människor som larmar är i behov av ambulans.
Anonyma medarbetare på SOS Alarm uttrycker sin oro Länstidningen Östersund. De tvingas ta hand om flera larm utan tillgång till sjuksköterskor och känner stor osäkerhet på jobbet.
– Ibland tror man att man kommer att få hjälp av en sjuksköterska i ett samtal, men det får man inte. Det finns inte tillräckligt många sjuksköterskor i tjänst, säger en anonym operatör till tidningen.
Krav på medicinsk kompetens
Enligt SOS Alarms avtal med Jämtlands läns landsting ska 70 procent av alla larmsamtal som gäller sjuka eller skadade hanteras av medicinskt utbildad personal. Men det gäller generellt sett över året, ett uppdrag som verksamheten klarar, enligt den lokala produktionschefen Sandra Öhnstedt. Samtidigt bekräftar hon att den medicinska kompetensen sjunker under sommarmånaderna.
– Under sommaren kommer färre sjuksköterskor att kunna svara på vårdsamtal. Det har de helt rätt i. Kvoten för helåret är det ingen fara med att vi inte klarar och det är där vi har ett krav på oss i och med vårt avtal med landstinget, säger hon till Länstidningen Östersund.
Dålig kunskap en fara
Brister i användandet av den medicinska kompetensen och för dålig kunskap är det som ligger bakom många felprioriteringar, visar SOS Alarms analys av verksamheten i Västra Götaland som fått svidande kritik från Socialstyrelsen efter att svårt sjuka fått vänta länge, eller förgäves, på ambulans, något som Vårdfokus berättade om i går.
Men produktionschefen för SOS Alarm i Östersund ser inga risker med att färre sjuksköterskor tar emot larmsamtal på sommaren. Tidigare fanns inte kravet i avtalet med landstinget om att sjuksköterskor skulle handlägga vårdsamtal, säger hon till Länstidningen Östersund.
Rycker på axlarna
– De vana operatörerna vi har som svarar på 112, de har ju alltid gjort den här vårdbedömningen själva. Egentligen är det som det var för ett tag sedan när de tog emot alla samtal och skötte hela bedömningen själva.