”Sjuksköterskor är för naturvetenskapligt inriktade”
Intensivvårdssjuksköterskor har en naturvetenskaplig syn på sjukdom och hälsa. Ändå är det den existentiella ångesten som mycket präglar upplevelsen av att vara intensivvårdspatient.
Patienter som vårdas på intensivvårdsavdelningar upplever ofta en djup existentiell ångest. Deras liv har förändrats dramatiskt; de är kraftlösa, har ont, är beroende av andra – och ibland upplever de stark ångest. Intensivvårdssjuksköterskan och förstelektorn Sven-Tore Dreyer Fredriksen disputerade den 16 maj på en avhandling om hur viktigt det är att kunna bemöta den ångesten.
Slutsatsen han drar i sin avhandling är att intensivvårdssjuksköterskor till stor del saknar den existentiella dimensionen i sin kunskap om hälsa och sjukdom. Deras kunskap har en tydlig naturvetenskaplig inramning – men de saknar insikten om hur de ska bemöta patientens upplevelse av att vara svårt och akut sjuk.
– Om sjukvårdspersonalen inte förstår att möta patienternas existentiella behov saknar de förmåga att bygga upp deras hopp och deras självförtroende. Det är allvarligt eftersom hälsa också skapas genom att vi stärker de sidorna, säger han.
Vill bli sedda och bekräftade
I intervjuer har patienter berättat hur viktigt det är att känna sig sedd och bekräftad där man själsligt befinner sig.
– En av patienterna säger: ”De behandlar mig som en demonstrationsdocka”. Personalen ser deras sjukdom men inte hela deras levda kropp, säger Sven-Tore Dreyer Fredriksen.
I sin forskning har Sven-Tore Dreyer Fredriksen också gjort observationsstudier som följts upp med djupintervjuer av intensivvårdssjuksköterskor. De försöker att förstå även den existentiella delen av patientens smärta, men håller sig hela tiden till en naturvetenskaplig förklaringsmodell.
– När smärta mäts glömmer de att den är mer omfattande än vad enbart patologin visar. Smärta är också en upplevelse.
För att få in även den existentiella dimensionen i sjuksköterskornas kunnande anser Sven-Tore Dreyer Fredriksen att studieplaner – både för grundutbildning och för specialistutbildning – behöver breddas. Han anser också att den existentiella dimensionen av yrkeskunnandet bör diskuteras och läras ut mer i vården.
– För att höja kunskapsnivån är det också viktigt att synen på vad som är viktig kunskap förändras. När den existentiella kunskapen läggs till den naturvetenskapliga får sjuksköterskan en helt annan förståelse för patienten.