Skåne: ”Vi har inte gynnat egna bolaget”

Sirius Humanum tillbakavisarkonkursförvaltarens stämningsansökan för gynnande av det egna bolaget. Men nu erkänner advokaten att ledningen visste att konkursen var nära.???

De sista nio dagarna före konkursen i våras betalade Sirius Humanum ambulans 7,5 miljoner till moderbolaget Sirius Humanum. Det fick konkursförvaltaren Leif Ljungholm att stämma företaget på pengarna. Bolagen, med samma styrelse, hade gynnat sig själva framför andra fordringsägare, anser han.?

I sitt svar på stämningen är Sirius Humanum kritiskt till att konkursförvaltaren endast har tittat på de nio dagarna före konkursen. Koncernen tillämpar ett så kallat cash flow-system, där pengar flyter obehindrat mellan de egna bolagen för att kunna fylla på där hål uppstår. Flödet av pengar pågick hela tiden och de strömmade även till det konkursade Sirius Humanum ambulans, påpekar de. Betalningarna dagarna före konkursen måste betraktas som ett led i en större helhet, hävdar företaget.??

I stämningsansökan skriver konkursförvaltaren också att båda bolagens ledningar måste ha känt till att en konkurs var nära, eftersom styrelsen var densamma. Därför borde de ha ställt in alla betalningar. Det påståendet bemöter inte Sirius Humanum. Men deras advokat Teodor Leffler medger nu att de hade vetskap om det kritiska läget. ??

— Det är klart att man förstod att bolaget skulle gå i konkurs. Men man ska komma ihåg att Sirius gjorde flera stora inköp åt ambulansföretaget. De har i det närmaste agerat som en bulvan åt dem. Därför är det konstigt att titta på enstaka betalningar, säger han. ?

Det är en hållning som konkursförvaltaren inte ger mycket för.?

— Under en tid när företaget var på obestånd tog man emot pengar och betalade sig själva. De menar att betalningarna var ordinära, något man hade kunnat hävda om de hade utgått till en annan leverantör, säger Leif Ljungholm.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida