Splittrad vård i kundvalets spår
Åter till den gamla genusordningen! Det betyget sätter Ulla Althin, ordförande för Vårdförbundet i Stockholm, på det förslag till kundvalssystem som den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting vill införa från den 1 januari 2008.
Det hon syftar på är att husläkare än en gång blir navet kring vilket verksamheten ska snurra.
Dessutom tycker Ulla Althin att det är svårt at få ihop detta förslag med den borgerliga alliansens tal om att satsa på småföretagare.
– Den erfarenhet vi har är att det är de stora vårdföretagen som tar över efter landstinget, säger hon.
En av dem som hotas av förslaget är det distrikssköterskedrivna företaget Vårdpilen. Med ett sextiotal anställda bedriver de akutmottagning, distriktsvård och hemsjukvård på Norrmalm i Stockholm. Läkarna till akutmottagningen kommer nu på schema från landstingets husläkarmottagningar.
– De ställer upp något motvilligt, säger Lars Fransson, en av de tre distriktssköterskor som driver Vårdpilen.
Nu har landstinget sagt upp avtalet med Vårdpilens närakut. Den nya kundvalsorganisationen innebär att det i husläkaråtagandet ska ingå »husläkarverksamhet, basal hemsjukvård, distriktssköterskeverksamhet och psykosociala insatser«, som det står i majoritetspartiernas beskrivning.
Tyngdpunkten i Vårdpilens verksamhet är just distriktssköterskeverksamhet och hemsjukvård. Inga problem, tycker landstingsrådet Birgitta Rydberg (fp). De kan anställa läkare.
Men det tror Lars Fransson blir svårt.
– Jag tror inte att någon läkare vill bli anställd av oss; de behåller hellre ersättningen själva. Dessutom tar det lång tid att arbeta upp en ny läkarmottagning. Vi har inte råd att vänta så länge.
Distriktssköterskeföreningen i Stockholms län har uppvaktat landstingsledningen för att beskriva distriktssköterskans funktion.
– Vi är oroliga för multisjuka äldre och dementa, säger ordförande Carina Heyner. I en kundvalsmodell kommer de att hamna i skymundan.
Hon tycker att det var ett bra möte med landstingsledningen och att de blev lyssnade till. Men hon är ändå missnöjd med det nya kundvalssystemet.
– Områdesansvaret, distriktssköterskans varumärke, försvinner. Det blir splittrat, särskilt för de äldre.
Birgitta Rydberg säger att man ska utveckla distriktssköterskans roll i folkhälsoarbetet inom ramen för kundvalssystemet.