Utvilade människor blir mer attraktiva

Vi behöver inte alls åtta timmars sömn. Däremot blir utvilade människor snyggare. Och den utskällda nattmackan kan i själva verket vara bra.

Professor Torbjörn Åkerstedt passade på att avliva några myter om sömn när han föreläste på wellness-mässan i Göteborg nu i helgen.

Den vanliga föreställningen om att alla behöver åtta timmars sömn är förlegad. Genomsnittspersonen behöver sju timmar, plus eller minus 45 minuter och skillnaden är inte så stor som man kan tro mellan unga och gamla. Det är också där snittet ligger i Sverige men det betyder inte att allt är frid och fröjd – allt för många sover alldeles för lite.

– Sedan mitten av 90-talet har vi sett en tre- eller fyrdubbling av antalet unga i åldern 16-24 år som har en sömnstörning, sade Torbjörn Åkerstedt som arbetar på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och är verksam vid Institutionen för Klinisk Neurovetenskap på Karolinska Institutet.

Kvinnor sover mer än män, och vill sova mer.
– Troligen för att de uträttar mer. Sömnen är ju till för att hjärnan ska återhämta sig, sade Torbjörn Åkerstedt.

Fyra timmar kan ibland räcka

Att timmarna före midnatt betyder mest för sömnen är också gammal kunskap som gällde under bondesamhället när man gick och lade sig när det blev mörkt, men som inte stämmer längre. Däremot är det sant att den första halvan av sömnen är mest värdefull eftersom den innehåller störst del djupsömn.

– Därför kan man klara sig hyfsat med bara fyra, fem timmar någon gång ibland, sade Torbjörn Åkerstedt.

Under djupsömnen utsöndras tillväxthormon, det är därför kroppsbyggare är så noga med sömnen. Det är också därför tillväxten hos barn som utsatts för trauma och som har stora sömnstörningar kan påverkas.

Nattmackan kan vara legitim

Att gå till sängs hungrig är en stressande faktor. Därför behöver en nattmacka inte vara fel – eller lite glass. Det ska vara 14-18 grader i sovrummet och glass kan verka svalkande inombords. Ett varmt bad får samma effekt eftersom kroppen reglerar tillbaka temperaturen efteråt.

Men allra bäst är fysisk aktivitet i god tid före läggdags.
– Det är därför soldater inte får köra bil efter en lång marsch. De somnar, säger Torbjörn Åkerstedt.

Sömn påverkar utseendet

Just nu pågår en studie vid Karolinska institutet som visar att människor faktiskt blir snyggare om de sover gott. När människor får välja vilka ansiktsbilder de föredrar, vinner sömntutorna.

Torbjörn Åkerstedt poängterade att det är oron över att sova dåligt som är grunden till nästan alla sömnproblem och som skapar en ond spiral. Därför önskar han att människor som sover dåligt kunde ändra inställning och inse att sömnen kan vara lite flexibel. Om man sover dåligt en natt tar man igen det nästa – det behövs inte alltid så mycket som man kan tror.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida