SOS-alarm: ”Klagomål tas om hand snabbare nu”

Klagomål från allmänheten ska inte längre bli liggande. Kommunikationen kring missar ska förbättras med ambulans och primärvård. Det är målet när en sjuksköterska på SOS Alarm i Göteborg fått i uppdrag att jobba med avvikelser.

Det handlar inte om en nyanställning, som tidigare framkommit i Vårdfokus och andra medier, utan om en omfördelning av resurser. Som ett svar på Socialstyrelsens kritik har SOS Alarm i Göteborg låtit en av sina anställda sjuksköterskor byta arbetsuppgifter och nu i stället fokusera på avvikelser och klagomål, för att assistera och stärka vårdchefen i detta arbete.

Tyst på SOS Alarm

Det nya arbetssättet har pågått under några månader. Vårdfokus vill prata med vårdchefen Johanna Thörnqvist i Göteborg om hur arbetet inom SOS Alarm i Västra Götaland har påverkats av det nya arbetet med avvikelser. Men får veta att SOS Alarm fortfarande har strikta interna regler kring de anställdas kontakt med media. Alla frågor ska gå via presstalesmannen Anders Klarström.

Viktigt att lära sig av fel

Han berättar att förändringarna i Västra Götaland helt enkelt går ut på att höja verksamhetens kvalité, efter kritiken som Socialstyrelsen kommit med.

– Alla vårdgivare vill utveckla sin verksamhet, avvikelser behöver inte betyda att det har varit något fel, men det kan vara något man behöver ta del av och lära sig något av, säger han.

Hur märks det nya arbetssättet med avvikelser på verksamheten?
– Det märks förstås på vårdchefen att hon fått hjälp och avlastning. Vi har blivit effektivare när det gäller att ta hand om avvikelser och klagomål.

Har ni redan hunnit dra viktiga lärdomar som lett till konkreta förändringar i hur ni arbetar?
– Det är för tidigt att svara på.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida