Askungen har många systrar som jobbar och sliter hela dagarna utan rast.

När muskelfibrerna i nacke och skuldror aldrig får vila är risken stor för att det uppstår kronisk muskelsmärta, ibland även yrsel och huvudvärk, så kallad ”askungenacke”.

Enligt Lotta Dellve, forskare och professor i ergonomi och vårdveten­skap, drabbar det oftast kvinnor i åldrarna 35 till 55. Duktiga tjejer som behöver ha kontroll, som har höga krav på sig både på arbetet och hemma. De drivs av en stark pliktkänsla och tillåter sig sällan att vila. Men priset kan bli högt. Den som ignorerar varningssignalerna kan få långvarig smärta och till sist bli tvungen att sjukskriva sig.

Tillsammans med forskare vid Göteborgs universitet har Lotta Dellve studerat olika metoder för att minska smärtan och öka arbetsförmågan hos 60 långtidssjukskrivna kvinnor med nackbesvär.

Bäst resultat gav styrketräning för nacke och axlar. Under en månad tränade kvinnorna ett par gånger om dagen i 3—5 minuter. Att träna mycket tycks inte vara det viktigaste, snarare att ta i ordentligt under dessa minuter och lära sig att slappna av i musklerna mellan träningspassen. Det kan vara trögt att komma i gång, så deltagarna i studien blev coachade av en ergonom vilket hade stor betydelse.

Allra bäst är förstås att förebygga problemen så att det inte går så långt. Viktigast är att ta små pauser i arbetet regelbundet under dagen då du rör på dig och ger musklerna möjlighet att slappna av.