Bolognaprocessen: Europasamarbete om högre utbildning
Jämförbara examina och ett gemensamt poängsystem. Bättre rörlighet i Europa och ett samarbete om kvalitetssäkring av utbildningen.
Det är några av de mål som har satts upp i den så kallade Bolognaprocessen. Det är ett samarbete som startade mellan fyra länder 1998, utvidgades till 29 länder som skrev under en gemensam deklaration i Bologna 1999 och nu omfattar 46 länder, det vill säga i princip alla länder i Europa utom Vitryssland samt Cypern och Georgien.
Synliga resultat i den svenska högskolevärlden är införandet av en ny examen, masterexamen, den sjugradiga betygsskalan och de så kallade ects-poängen, som är ett sätt att jämföra de enskilda studenternas studieresultat i Europa.
Men magisterexamen blir också kvar i Sverige, och de flesta högskolor och universitet här behåller – åtminstone tills vidare – den gamla betygsskalan med tre eller fyra steg.
I och med att forskarutbildningen inlemmas i Bolognaprocessen kommer det att finnas tre nivåer inom den högre utbildningen, grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. De treåriga vårdutbildningarna tillhör grundnivån.
Målet med processen är att skapa ett gemensamt europeiskt område för högre utbildning (European higher education area) till år 2010.